شناسایی عوامل درون سازمانی موثر در توسعه بازاریابی الکترونیکی در صنایع دارویی بهداشتی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50212
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- تینا عدالت جاوید
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- با پدید آمدن اینترنت ، روشهای قبلی بازاریابی یا همان بازاریابی سنتی در بسیاری از کشورها، به خصوص در کشورهای توسعه یافته، جای خود را به بازاریابی اینترنتی داد. با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی در این کشورها و سازگار شدن افراد و سازمانها با این تکنولوژی ها، این روش جایگاه ویژه ای پیدا کرد. اما در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، این تغییر مستلزم زمان بود. کشور ایران نیز، یکی از کشورهایی است که با توجه به بافت نسبتا سنتی آن، هنوز در مورد این تکنولوژی با تردید روبروست. نگارنده در این پژوهش قصد دارد بررسی نماید که آیا فناوریهای نوین ارتباطی بویژه اینترنت، می تواند در بازاریابی و بهبود روند آن و در پیشرفت شرکتها و صنایع کشورمان نقش داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق، شناخت عوامل درون سازمانی موثر در توسعه بازاریابی الکترونیکی در شرکتهای دارویی ایران می باشد. تحقیق حاضر با بررسی موانع و مزایای بازاریابی اینترنتی، در صدد است تا کارآیی بازاریابی الکترونیکی در ایران و بخصوص در شرکتهای دارویی و عوامل موثر در توسعه آن را مورد ارزیابی قرار دهد و با ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم جهت کاهش موانع پیش روی این فناوری، گامی در جهت همگام نمودن کشور در زمینه تجارت با سایر کشورهای پیشرفته جهان بردارد . امروزه پیشرفتهای صنعتی و افزایش تولید و رقابت بین شرکتهای دارویی و نیز ورود محصولات دارویی به کشور، تهدیدی جدی برای صنایع دارویی محسوب می شود. هدف هر کشوری آن است که بتواند سهم بازار شایسته ای از بازار جهانی دارو داشته باشد ، ولی در حال حاضر ورود به بازار جهانی دارو بسیار دشوار است. چرا که شرکتهای چند ملیتی دارویی با در اختیار داشتن توان بسیار بالای اقتصادی و بازاریابی در سطح بین المللی و امکانات و تحقیقات پزشکی و دارویی پیشرفته ، برندهای معتبر بازار دارویی را بین خود تقسیم کرده اند ، لذا استراتژی ورود بنگاهها ، مستلزم درایت و دور اندیشی مدیران شرکتهای دارویی و ایجاد فرهنگ توسعه صادرات محصولات دارویی و بالا بردن کیفیت آنها است. امروزه همه کوشش هایی که شرکتهای دارویی در خصوص افزایش کیفیت محصولات دارویی و صنایع وابسته و کسب توان رقابتی به کار می برند، برای به دست آوردن مشتریان بیشتر و حفظ آنها و به بیان دیگر هر چه بیشتر وفادار کردن مشتریان است. بدیهی است لازمه کسب سهم باز
- Abstract
- With the appearance of the internet technology, the previous methods of marketing or the same traditional marketing was replaced by internet marketing in the developed countries. But in countries not yet developed or in the process of development, this change needed time. Iran too is one of those countries that have traditional culture, still have their own strong doubts about this technology. The writer of this research intends to review whether the latest communications technology especially the internet can play a role in Iran’s marketing and in the development of the industry in general. The main target of this investigation is to find out the factors inside the organization effective in the development of internet marketing in the pharmaceutical companies of Iran. With the review of the obstacles and advantages of internet marketing, the present investigations are in the process of evaluating the values of electronic marketing in Iran and especially in pharmaceutical companies, also finding the necessary suggestions for lowering the obstacles faced in this technology that is a step towards bringing the country on the same level in the field of trade with other global developed countries. Unfortunately most of the managers of the Iranian companies and organizations have sales vision and not marketing. However, fortunately due to the daily expansion of information technology, even the crisis about Iran joining the World Trade Organization (WTO), this review is under change and the Managers have understood the importance of taking the electronic advantage of group media, advertisements, and …. In Iran, considering that the subject of trade electronics is nearly new and has not reached the stage of implementation, but the discussion of marketing through the internet is fully implementable and useful. But unfortunately in Iran, it is used to the minimum and its no exaggeration if it is said that a significant number of the Managers of Government and private companies have lesser knowledge of it or not at all !! Many of them lavish tremendous amount on planning and writing programs for the site on internet and ignore the strategies that can help well to compete in the market through them with the others. In this research, 5 factors have been identified inside an organization that are effective in the development of electronic marketing in Iran which are: 1. Organizational culture 2. Management 3. staff 4. Technology 5. Investment For the above main 5 elements, 33 indicators have been defined which after analysis and assimilation done, it has been ascertained that all the 5 elements of this research and all the indicators pertaining to the 5 elements (33 indirect factors) too are the main elements in developing electronic marketing. It is certain, considering the knowledge and development of the strategic and internet marketing in Iran is very vital.One of the basic measures with which the companies and organizations can implement in the progress of the targets and development of the country, is the reasonable and timely use of information and communications technology, applied usage of the internet, strategic marketing, electronic marketing, marketing investigation and systems for obtaining marketing information.