بررسی عوامل موثر بر مصرف فرهنگی با تکیه بر موسیقی
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48801;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4251
- تاریخ دفاع
- ۲۸ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- فتاح خدری
- استاد راهنما
- تقی آزاد ارمکی
- چکیده
- یکی از مفاهیم تحلیلی در جامعه شناسی امروز مصرف فرهنگی می باشد و طیفی از رویکردهای متنوع و حتی متناقض را برانگیخته است . سه رویکرد عمده در تحلیل مکانیزمهای مصرف فرهنگی عبارتند از همسانی ، فردی شدن و التقاطی / خاص گرایی و هریک از این رویکردها از زاویه ای خاص به تحلیل مصرف فرهنگی پرداخته است . این پژوهش با تکیه بر رویکرد همسانی پیر بوردیو جامعه شناس شهیر فرانسوی به بررسی مصرف موسیقی که یکی از عامترین حوزه های مصرف فرهنگی می پردازد . از نظر بوردیو میان جایگاه اجتماعی افراد و مصرف فرهنگی تطابق وجود دارد به این معنا که کسانی که در سلسله مراتب اجتماعی در لایه های بالای جامعه قرار دارند کلالهای فرهنگی والا را مصرف می کنند و کسانی که در لایه های پایین جامعه قرارگرفته اند کالاهای فرهنگی عامیانه مصرف میکنند . در این پزوهش علاوه بر تأثیر انواع سرمایه ها بر مصرف موسیقی به متغیرهایی چون هویت قومی ، ارزش های مادی/ فرامادی و گرایش دینی نیز پرداخته شده است . این پژوهس با روش پیمایشی و در میان 400 نفر از جوانان شهر سقز صورت گرفته است . نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون تحقیق نشان می دهد که در رابطه معناداری میان انواع سرمایه و نوع مصرف موسیقی وجود ندارد و تنها عاملی که تأثیر معنا داری بر منوع مصرف موسیقی دارد میزان تحصیلات خود فرد است .
- Abstract
- One of the analytical concepts used in cultural sociology is today and a range of diverse and even contradictory approaches are raised. The three approaches used in analyzing the mechanisms of cultural consistency, and eclectic personal / special orientation and angle of each of these approaches has specific analysis of cultural consumption. This approach is based on the famous French sociologist Bourdieu, Pierre consistency to the use of music that deals with one of the broadest areas of cultural consumption.they consume. Research on the effect of capital on the types of music such as ethnic identity, values, material / Framady and religious orientation is also discussed. This method Pzhvhs survey among 400 young people took place in turpentine. Cultural consumption, consuming music, the economic capital, cultural capital, religious orientation, ethnic identity