عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی عوامل موثر بر رضایت یا عدم رضایت شغلی معلمان مدارس نابینایان شهر تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۶ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی عوامل موثر بر رضایت یا عدم رضایت شغلی معلمان مدارس نابینایان شهر تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53527
    تاریخ دفاع
    ۰۶ مهر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    سیدضیاء هاشمی

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی عوامل موثر بر رضایت یا عدم رضایت شغلی معلمان نابینایان تهران به انجام رسیده است. جامعه آماری این دپژوهش ، کلیه معلمان مشغول به تدریس ، در چهار مجتمع آموزشی دانش آموزان نابینا در تهران یعنبی 118 نفر را شامل می شود که به شکل تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفت.چهرچوب نظری به کارگرفته شده در این پژوهش ، به اقتضا موضوع، تئوری انگیزشی- بهداشتی هرزبرگ می باشد. روش تحقیق از نوع علی – مقایسه ای و ابزار اندازهگیری در این پژوهش نیز پرسشنامه محقق ساختهای است که با استفاده از اطلاعات کلی درباره جامعه آماری، مدل منتج از چارچوب نظری پژوهش و برخی پرسشنامههای استاندارد شده رضایت شغلی طراحی شده است. همچنین در مراحل ابتدایی پژوهش برای شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان مدارس نابینایان، چهار مصاحبه اکتشافی و به منظور تحلیل نتایج پژوهش نیز در مراحل پایانی کار، چهار مصاحبه تکمیلی با کارشناسان و SPSS صاحبنظران مربوطه صورت گرفت.جهت پاسخ به سوالات پژوهش و تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار استفاده شد که به منظور تحلیل روابط بین متغیرها و سنجش معناداری تفاوت بین آنها، ضریب همبستگی و آزمون تحلیل واریانس محاسبه شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات، نشان داد که بین رضایت شغلی معلمان چهار مجتمع آموزشی مورد مطالعه و عوامل بهداشتی آنها تفاوت معناداری وجود ندارد که این امر در مورد متغیرهای قدر شناسی و نوع ارتباط نیز صدق میکند. بین متغیرهای عوامل انگیزشی، رشد شغلی، موفقیت و شرایط کاری وجود تفاوت معنادار، به اثبات رسید و همچنین نتایج بیانگر وجود روابط معنادار مثبتی بین عوامل انگیزشی و بهداشتی با رضایت شغلی میباشد. ضمن اینکه قدرشناسی، رشد شغلی و موفقیت، نوع ارتباط و شرایط- کاری با رضایت شغلی معلمان مدارس نابینایان تهران دارای رابطه هستند. واژگان کلیدی رضایت شغلی، عوامل انگیزشی، عوامل بهداشتی
    Abstract
    The current research has been carried out in order to do a “Comparative Analysis of the Effective Factors on Teachers’ Job Satisfaction or Dissatisfaction in the Schools for the Visually Impaired” of Tehran. The statistic population of the research includes all the teaching staff of four educational institutions for the visually-impaired students— Shahid Mohebbi, Dr, Khazaeli, Narjes, Hazrat Abdolazim—in Tehran, which makes up to 118 subjects who have been studied in a “full range” way. The theoretical framework applied to this research is that of Hersberg’s two-factor motivation-health. The research methodology is a comparative one, and the measurement means have been some questionnaires developed using the overall information on the statistic population, a model derived from the theoretical framework of the research and some standardized job satisfaction questionnaires. Moreover, in the initial stages of the research, four disclosing interviews and four interviews with the experts of the filed have been carried out, the first ones to recognize these so-called “effective factors” , and the latter ones to complement the findings. The SPSS program has been utilized to answer and analyze the questions of the research as well as to do a variety of statistical functions, namely: analyzing the relationship between the variables, measuring the significance of their differences, correlation coefficient, variance analysis test. The results suggested that there is no significant difference between the levels of job satisfaction of the teachers- in these four educational centers—and their health factor; this is also true about the appreciation and the relationship-type variables. The existence of a significant difference between the motivation factors, job promotions, success and workplace condition variables have been proved; the results also suggest a positive significant relationship between motivation-health factors and job satisfaction. It should be mentioned that appreciation, promotion, success, type of relationship and workplace condition variables are in relationship with the job satisfaction of the teachers of the schools for the visually-impaired students of Tehran.