عنوان پایان‌نامه

تاثیر ومقایسه تمرینات ثباتی و Back School بر شدت درد وناتوانی در بیماران مرد مبتلا به کمردرد مزمن



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر ومقایسه تمرینات ثباتی و Back School بر شدت درد وناتوانی در بیماران مرد مبتلا به کمردرد مزمن" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 724;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44776
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۸۸

    ستون مهره ها، ذاتاً ناپایدار است و این خود ناتواناییهایی را در زندگی روزمره بهمراه دارد و این ناپایداری منجر به کاهش ناتوانی و زندگی دردناک می شود. هدف از اجرای این تحقیق مقایسه اثربخشی دو روش درمانی تمرینات ثباتی وback school بر شدت کمردرد و ناتوانی بیماران مرد مبتلا به کمردرد مزمن بود. در این تحقیق 30 بیمار مبتلا به کمردرد مزمن بین 20 تا 30 سال به طور تصادفی در دو گروه تمرینات ثباتی وback school قرار گرفتند. شدت درد با معیار VAS و سطح ناتوانی عملکردی با پرسشنامه های اوسوستری و کیوبک قبل و بعد از تحقیق مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی، کولموگروف-اسمیرنوف، t استودنت و t مستقل در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. میانگین متغیرهای درد، نمره ناتوانی اوسوستری و نمره ناتوانی کیوبک در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن در دو گروه تمرینات ثباتی و گروه back school قبل از درمان اختلاف معنی داری را نشان نداد(p>0/05). متغیرهای درد، نمره ناتوانی اوسوستری و نمره ناتوانی کیوبک در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن در گروه تمرینات ثباتی و back school قبل و بعد از تحقیق اختلاف معنی داری را نشان دادند(p<0/05). اما در مقایسه دو گروه تنها متغیر درد تفاوت معنی داری را نشان داد (p<0/05). یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات ثباتی و back school باعث افزایش توانایی عملکرد بیماران مبتلا به کمردرد مزمن می گردد. شدت کمردرد هم به دنبال تمرینات ثباتی و هم به دنبال back school کاهش یافت اما تمرینات ثباتی نسبت به back school روی کاهش درد بیماران مبتلا به کمردرد مزمن موثرتر بودند.بر این اساس به نظر می رسد که تمرینات ثباتی و back school بر شدت درد کمر و ناتوانی عملکرد بیماران مرد مبتلا به کمردرد مزمن تاثیر مثبت دارند و پیشنهاد می شود جهت بازتوانی بیماران مبتلا به کمردرد مزمن از این برنامه های تمرینی استفاده شود.
    Abstract
    The vertebral column is unstable inherently. And this instability result in decrease in ability and painful live. And it is associative with inability in daily life. The aim of this study was to compare the effectiveness of two treatment methods including stability training and back school programs on back pain severity and functional inability of male patients with chronic low back pain. 30 patients, age between 20-30 y, were assigned to stability training or back school groups randomly. Pain severity was assessed with Visual Analogue Scale (VAS) and disability with Oswestry and Quebec scales pre and post treatment. Descriptive statistics, Kolmogorove Smirnov test, and independent t-tests were used to analyze the data. (? <0/05) The results show no significant differences in pain, Oswestry and Quebec scores between stability training and back school groups pre and post-test (p>0/05). However, Pain severity, oswestry and Quebec scores showed significant changes pre and post treatment in each group (p<0/05). In between group comparison, only pain variable indicated significant differences (p<0/05). The findings of this study revealed that both stability training and back school programs increased functional ability of patients with chronic low back pain. Also, pain severity decreased in both groups while stability training was more effective than back school program in reducing low back pain. Therefore it is seen that stability and back school training have positive effect in pain severity and inability of male patients with chronic low back pain and suggest that use this programs for rehabilitation patients with chronic low back pain.