بررسی میزان همسویی فرهنگ سازمانی با سند راهبردی سازمان (مطالعه موردی در شرکت برق منطقه ای فارس
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48299
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مسرور شمس
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- موضوع این پایان نامه بررسی میزان همسویی فرهنگ سازمانی با سند راهبردی سازمان می باشد که در شرکت برق منطقه ای فارس انجام شده است. چارچوب نظری این پژوهش را تئوری ادگار شاین در رابطه با عملکرد فرهنگ سازمانی و مراحل فرایند مدیریت استراتژیک در مکاتب تجویزی (تدوین، اجرا، ارزیابی و کنترل) تشکیل میدهد. به منظور آگاهی از باور مشترک کارکنان شرکت برق منطقه ای فارس نسبت به سند راهبردی (برنامه استراتژیک) سازمان، نمونهای تصادفی از معاونین، مدیران، کارشناسان و کمک کارشناسان شرکت (176n= ) با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرارگرفت. در این ارتباط سه پرسش اصلی و نه پرسش فرعی مطرح و مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد کارکنان باور مشترکی نسبت به سند راهبردی تدوین شده دارند. اما نسبت به عوامل موثر در اجرای سند راهبردی و سیستم ارزیابی و کنترل آن باور مشترکی وجود ندارد. در سوالات فرعی پژوهش تأثیر سه متغیر مداخله کننده: واحد سازمانی، پست سازمانی، سطح تحصیلات در باور کارکنان نسبت به هر یک از سه مرحله فرایند مدیریت استراتژیک، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در پنج سوال تفاوت معناداری مورد تایید واقع گردید.
- Abstract
- The thesis investigates the amount of organizational culture alignment with the strategic plan of organization which has been dine in Fars regional electric co. The theoretical framework of this research is consisted by Edgar Schein`s theory which is in relation to the function of organizational culture and strategic management process in prescribed schools (formulation, implementation, evaluation and control). In order to determine the common belief of Fars regional electric company`s staff members to the strategic plan of the organization, random sample of the deputies, managers, experts and aid experts of the organization (n=176) was studied through survey research and questionnaire. In this relation, three major and nine minor questions were analyzed and evaluated. The results showed employee`s common belief to the formulated strategic plan. In sub-study questions the effects of three intervening variables (organizational unit, organizational position and the educational level of employees` belief in any of the three stages of strategic management process were studied and analyzed. The significant difference in the five questions were approved. Key words: Strategic plan, strategic management, organizational culture, Edgar Schein