رابطه فرزند پروری ادراک شده با هوش هیجانی و خود شناسی انسجامی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46073
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهساسادات اصغری
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- این پژوهش با هدف شناخت رابطه فرزندپروری ادراکشده با هوش هیجانی و خودشناسی انسجامی انجام گرفته است. به همین منظور از میان دانشجویان 18 تا 20 ساله مقطع کارشناسی دانشگاه تهران، 352 نفر (142 پسر و 210 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در این پژوهش شرکت داده شدند. برای سنجش فرضیهها از «مقیاس ادراک از والدین» گرولنیک و همکاران (1997)، «مقیاس هوش هیجانی» شات و همکاران (1998) و «مقیاس خودشناسی انسجامی» قربانی و همکاران (2008) استفاده شده است. برای تحلیل دادههای پژوهش شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t، ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی ابعاد فرزندپروری ادراکشده (شامل مشارکت، حمایت از خودپیروی و مهرورزی) با هوش هیجانی (و مؤلفههای آن شامل ارزیابی، بهرهوری و تنظیم هیجانها) رابطه مثبت معنادار دارند و به ترتیب دو بعد ادراک مهرورزی والدین (بهویژه مادر) و ادراک حمایت والدین از خودپیروی میتوانند تغییرات مربوط به هوش هیجانی و مؤلفههای آن (بهویژه تنظیم هیجانها) را پیشبینی کنند. ادراک مشارکت والدین صرفاً با مؤلفه تنظیم هیجانها همبستگی مثبت معنادار، و با ارزیابی هیجانها و بهرهوری از هیجانها رابطه منفی غیرمعنادار دارد و نیز فاقد هرگونه توان پیشبینیکنندگی است. نتایج همچنین نشان داد که ابعاد ادراک حمایت والدین از خودپیروی و ادراک مهرورزی والدین با خودشناسی انسجامی رابطه مثبت معنادار دارند و به ترتیب دو بعد ادراک حمایت والدین از خودپیروی و ادراک مهرورزی والدین (بهویژه مادر) میتوانند تغییرات مربوط به خودشناسی انسجامی را پیشبینی کنند. مشارکت ادراکشده با خودشناسی انسجامی نیز همبستگی معنادار ندارد و در یک مورد رابطه منفی غیرمعنادار دارد. همچنین براساس یافتههای این پژوهش، در پسران صرفاً چگونگی ادراک از نحوه فرزندپروری مادر اهمیت دارد، حال آنکه در دختران ادراک از نحوه فرزندپروری هر دو والد مطرح است. براساس یافتههای بهدست آمده، در مجموع میتوان نتیجه گرفت که افزایش ادراک از مهرورزی والدین از مهمترین عوامل مؤثر در هوش هیجانی و افزایش ادراک حمایت والدین از خودپیروی از مهمترین عوامل پرورشدهنده میزان خودشناسی فرزندان است. کلیدواژگان: فرزندپروری ادراکشده، ابعاد فرزندپروری، هوش هیجانی، مؤلفههای هوش هیجانی، خودشناسی انسجامی
- Abstract
- This research has sought to investigate the relation of "perceived parenting" with "emotional intelligence" and "integrative self-knowledge". Therefore 352 undergraduates (142 boys and 210 girls) of Tehran University aged between 18-20—who were chosen by multistage random cluster sampling out of the statistical population—were studied as a sample. For testing the hypotheses researchers used Grolnick et al's "Perception Of Parents Scale" (1997), Shutte et al's "Emotional Intelligence Scale" (1998), and Ghorbani et al's "Integrative Self-Knowledge" Scale (2008). For analyzing research data, statistical indexes and methods such as frequency, percent, mean, standard deviation, t test, correlation coefficient, and regression were used. The research findings indicated that all dimensions of perceived parenting (including involvement, autonomy support, and warmth) have positive and significant correlation with emotional intelligence (and its components, including appraisal, utilization, and regulation); and respectively the dimensions of "perceived warmth" and "autonomy support" have the most prediction capability to predict EQ and specially the emotional regulation component. Perceived involvement had positive and significant correlation only with emotional regulation component; its relation with emotional appraisal and emotional utilization is negative and without any prediction capability. The two dimensions of "perceived autonomy support" and "perceived warmth" had positive and significant correlation with "integrative self-knowledge"; and respectively the two dimensions of "perceived autonomy support" and "perceived warmth" had the most prediction capability to predict "integrative self-knowledge". Perceived involvement has no significant correlation with "integrative self-knowledge". Finding also indicated that in boys perception of mother's parenting alone has a role, while in girls perception of both parents' parenting has a role. According to research findings, increase in perceived warmth is the most important factors in EQ, and increase in perceived autonomy support is the most important component in predicting integrative self-knowledge. Key words:perceived parenting, parenting dementions, emotional intelligence, components of emotional intelligence, integrative self-knowledge