تجزیه و تحلیل نیرهای رقابتی صنعت و تعیین میزان اهمیت و الویت بندی آنها در صنایع کوچک لوله و اتصالات پلیمری تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45103
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- رسول اعرابی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- اهمیت بالای رقابت و نیروهای رقابتی مؤثر در شکلگیری آن در صنعت و توجه به این نکته که نیروهای رقابتی تعیین کننده ماهیت، میزان رقابت و سودآوری هر صنعت و از سوی دیگر شکل دهنده استراتژی رقابتی شرکتها هستند محقق را بر آن داشت تا به تجزیه و تحلیل و بررسی دقیقتر این نیروها بپردازد. همچنین در سالهای اخیر اهمیت صنایع کوچک در کشورهای صنعتی و در حال توسعه در حال افزایش بوده است و امروزه این صنایع نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها دارند. در این راستا محقق حاضر به بررسی اهمیت عوامل رقابتی و تاثیر آنها در وضعیت موجود در شدت رقابت در صنایع کوچک لوله و اتصالات پلیمری تهران می پردازد. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس مدل 5 عاملی لیکرت و بر مبنا عوامل رقابتی مدل پورتر تهیه شده و متغیرهای لازم برای اندازهگیری این عوامل شناسایی گردید که پس از انجام اصلاحات لازم، برای پاسخگویی در اختیار مدیر ارشد هر واحد تولیدی قرار گرفت. از طریق تحقیق میدانی، فرضیات مربوط به 6 عامل رقابتی توسط آزمون مقایسه میانگین آزمون و به وسیله آزمون فریدمن الویت بندی بین این عوامل انجام شده است. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان دهنده آن است که اهمیت تمامی عوامل مورد بررسی در رقابت در این صنعت بالا می باشد. اما تأثیر و قدرت این عوامل در وضعیت موجود در افزایش رقابت در این صنعت پایین است. از میان این عوامل تنها دو نیروی شدت رقابت بین رقبای موجود و تامین کنندگان به عنوان عوامل موثر در افزایش رقابت تشخیص داده شد. واژگان کلیدی: نیروهای رقابتی صنعت، صنایع کوچک و متوسط
- Abstract
- The crucial importance of competence and competitive forces influential in its formation in industry, and due to this fact that competitive forces are determinant of nature, state of competitiveness and profitability in each industry on the one hand, and the formatter of competitive strategies on the other hand, made the researcher to analyze and deeply investigate on these forces. Also, in recent years the role and the importance of SMEs in industrialized and developing countries had been increasing and nowadays they have very important role in the economy of countries. In this field the researcher intends to evaluate the importance of competitive factors and their influence on existent situation of competence in SMEs of Tehran’s Plastic Pipes and Fittings. For this reason a questioner has been prepared using Likert scale and based on competitive factors of Porter’s model. The appropriate variables for measuring these factors were selected, and after validation of the questionnaire, it was given to the senior managers of manufacture units for answering the questions. Through practical research, the hypothesis related to 6 competitive factors were tested by one – Sample T Test and the factors were ranked by using Friedman Test. The results of the research show that all the studied factors were highly important in this industry, but the influence and power of these factors in increasing competence is existent situation is low. Among these factors only two forces, i. e. , competence between existent competitors and bargaining power of suppliers, were diagnosed as influential factors on increasing the competence