از اجتماعات مذهبی تا کلیسا:سیاهان و تحول مذهب در جنوب:دوره بعد از جنگ داخلی
- دانشجو
- محمد پوراسماعیل گنجی
- استاد راهنما
- حسن حسینی
- رشته تحصیلی
- مطالعات آمریکای شمالی-مطالعات فرهنگی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44950;کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: US14 14 1388
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۸۸
- چکیده
- به طور کلی آمریکایی ها بعنوان یکی از مذهبی ترین مردم جهان شناخته می شوند. ساکنان ایالات جنوبی در مقایسه با سایر بخش های ایالات متحده و سیاهان در مقایسه با سفید ها مذهبی ترند. فرقه پروتستان از فرقه های مذهبی مسلط در آمریکا است. اکثریت سیاهان اعضای رسمی کلیسای باپتیست و متدیست و یا فرقه های کوچکتر منشعب شده از بدنه اصلی این کلیسا می باشند. کلیسای سیاهان جنوب بعنوان یک ساختار از یک طرف و آئین ها و شعایر عبادی و احساسی رایج در این کلیساها از سویی دیگر برآیند و پاسخ مستقیمی به نظام برده داری و کارکردهای برده داران سفیدپوست و پروتستان جنوبی بود. سیاهان نقش یگانه ای در ساختن فرهنگ و سبک زندگی جنوب ایفا کردند. این نقش آفرینی بیشتر ماحصل کارکردهای نظام برده داری بود. ساختار و کارکردهای نظام برده داری پایه های سبک زندگی فرهنگی و مذهبی سیاهان جنوب را شکل داد. نظام برده داری و به تبع آن عدم وجود آزادی های سیاسی و مذهبی ، از جمله عواملی بودند که سیاهان را به سوی ساختن و داشتن نوع خاصی از اجتماعات مذهبی کوچک و پنهانی سوق دادند. جنگ داخلی ، آزادی های نیم بند مدنی و بازسازی یا اصلاحات سیاسی و اقتصادی باعث دگرگونی تفکرات و آرمان های مذهبی و همچنین تحول در ساختارها و کارکردهای کلیسای سیاهان شدند. این پایان نامه قصد دارد تغییرات اجتماعی و تاریخی جنوب آمریکا را با تمرکز بر چگونگی سیر تحولات مذهبی سیاهان بررسی کند. اجتماعات کوچک و غیر منسجم مذهبی ، نهادهای پنهان و آشکار مذهبی ، کلیساها ، دسته بندی های فرقه ای و کارکردهای مترقی و در عین حال متضاد این کلیساها از محورهای عمده مورد بحث و تحقیق این پایان نامه است.
- Abstract
- Generally Americans are known as one of the most religious people in the western world; and people the South of America are seen as more religious than the other parts of the United States and among them African Americans are perceived as more religious than whites. As a whole the dominant religious denomination in America is Protestantism. The majority of African-Americans are formal members of Baptist and Methodist churches or smaller denominations which have branched out from the main body of these churches, all of which have much less formal rituals and structures compared with the Catholic Church. This thesis aims to survey historical and social revolutions that have happened in the South among African American churches during pre and post-Civil War era. This thesis will argue that the African-Americans had their own unique role to play in formation of the culture and life style in the South, which came about as a consequence of the institution and practices of slavery. The structure and functions, institutions and practices involving slavery by whites against blacks formed the basis for religious and cultural life styles, words and deeds among blacks in the South. The black churches in the South as a structure and institution and the sentimental and emotional rituals and practices in the Protestant churches among blacks prior to and after the civil war as functions were a direct result and response to the institution and functions of white protestant southern slaveholders and owners.