بررسی نقش عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در کسب مزیت رقابتی در دو واحد صنعتی تولید کننده نانهای حجیم و صنعتی آران وردنه ودلایر
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45147
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- روح اله خلیلی فرسنگی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- امروزه ازمیان سازمانها، آنهایی موفق هستند که به کمک ابزار های مدیریتی وفناوریهای نوین از فرصتهای ایجاد شده به نفع خود استفاده کنند.مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. مدیریت دانش فرایند ایجاد ارزش از دارایی های نامرئی سازمان (سرمایه انسانی) است. این تحقیق در پی آن است که نقش حیاتی موفقیت مدیریت دانش درکسب مزیت رقابتی دردوشرکت تولیدکننده نان صنعتی آران وردنه دلاپررا بررسی نماید. دراین رساله پنج عامل ازعوامل موفقیت حیاتی مدیریت دانش (دید گاه مد یریت ارشد سازمان ؛ فرهنگ تسهیم وبه اشتراک گذ ا ری دانش ؛ آموزش و یادگیری؛ کاربرد فنا وری اطلاعات و مرکزنگهد ا ری و ذخیره اطلاعات و دانش) ونقش آن ها درکسب مزیت رقابتی( که پنج شاخص افزایش سهم بازار؛ نوآوری درمحصولات ؛ عرضه به موقع محصولات ؛ کاهش قیمت تمام شده محصول وکیفیت محصولات برای آن درنظرگرفته شده) دردوشرکت یادشده موردتوجه قرارمی گیرد. جامعه آماری دراین تحقیق کلیه متخصصان ومدیران دوشرکت آران وردنه دلاپرواقع دراستان سمنان می باشد.حجم نمونه به تعداد72 نفربا استفاده ازفرمول عمومی کوکران به دست آمده است. همچنین روش شناسی این تحقیق ازنوع توصیفی وازشاخه پیمایشی است. ابزارگردآوری داده ها نیز استفاده ازپرسشنامه دو بخشی KMAT است. نتیجه این تحقیق حاکی ازآن است که میان عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش وکسب مزیت رقابتی دراین دوشرکت تفاوت معنا داری وجودندارد.
- Abstract
- This thesis surveys: “The role of Critical Success Factors of Knowledge Management in acquiring competitive advantage in two industrial bread producing Companies: Aran Vardaneh and Delaper. In this research, researcher considers the five elements of CFSs of knowledge management and the role of these elements in gaining competitive advantage in the mentioned companies. The independent variables are: Senior management concerns, Knowledge sharing culture, Learning/Training, Information Technology and Document/information repository. The dependent variables are: Increase of market share, Innovation, Quality of products, Decrease of product delivery lead time and reducing production cost. The population consists of the entire specialists of both companies: Aran Vardaneh and Delaper. The methodology of research is descriptive research of type of survey and the information gathering tool used is the KMAT Questionnaire, a standard questionnaire designed by American Productivity and Quality Center . The results of this research indicate that the there is no significant differences between critical success factors of knowledge management and gaining competitive advantage in the two industrial bread producers : Aran Vardaneh and Dealper.