عنوان پایاننامه
تقسیم بندی بازار مشتریان فروشگاه های مستقر در بخش ترانزیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (Duty free shops) در راستای پیشبرد فروش
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45138
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- عبدالله حاجی حسینی طاحونه
- چکیده
- هدف اصلی پژوهش تقسیم¬بندی مشتریان فری¬شاپ فرودگاه¬امام¬خمینی براساس¬انتظارات و لحاظ کردن گرایشات ¬خرید و شناسایی¬ ¬متغیرهای ¬دخیل ¬در تقسیم¬بندی ¬بازارهای¬ مصرف (متغیرهای جمعیت¬شناختی، روان¬شناختی، جغرافیایی ¬و رفتاری)می¬باشد. این ¬پژوهش ¬از نظر ماهیت ¬واهداف، کاربردی ¬است. و از نظر روش ¬¬جمع¬آوری ¬د¬اده¬ها، یک¬ تحقیق ¬توصیفی¬ است. مبانی ¬نظری ¬تحقیق ¬با¬روش کتابخانه¬ای و¬تحقیقات پیشین ¬تدوین¬شده، داده¬های ¬آن ¬¬نیز از روش ¬میدانی ¬¬و به¬وسیله ¬¬پرسشنامه¬¬جمع-آوری شد. پرسشنامه ¬مذکور، یک ¬پرسشنامه ¬محقق¬¬ساخته ¬¬است ¬وشامل¬¬¬سه¬¬بخش¬¬¬اطلاعات¬¬اولیه¬¬ و ویژگی-های ¬فردی، انتظارات وگرایشات خریدمشتریان¬¬می¬باشد. جامعه¬آماری ¬تحقیق¬عبارتنداز؛ کلیه¬مسافرین¬-پروازهای¬خروجی فرودگاه امام¬خمینی که¬دربازه¬زمانی¬فروردین¬لغایت¬آذر1388¬به ¬فری¬شاپ ¬مراجعه¬کرده¬اند. تعداد439مورد نمونه¬گیری¬ ¬موفق ¬به صورت ¬تصادفی ¬انجام ¬گردید. با ¬استفاده ¬از¬تحلیل?¬¬ عاملی¬اکتشافی، وحذف ¬سه ¬متغیر (به¬دلیل کوچکتر از 5/0 بودن مقدار اشتراک استخراجی) با¬استفاده از18 متغیر باقیمانده ¬¬درتحلیل، شش عامل¬مهم چرخش¬یافته (شامل؛محیط، فروشنده، قیمت، موقعیت، برند و فرآیند? خرید)شناسایی گردید. که بیش¬از60درصداز واریانس¬متغیرها¬را توضیح¬می¬دهند. تقسیم¬بندی-بازارمشتریان ¬بر اساس¬¬این شش¬عامل¬¬با استفاده ¬از تحلیل خوشه¬ای ¬سلسله¬مراتبی¬ انجام¬¬ و بازار به¬¬چهار بخش ¬مجزا ¬¬تقسیم¬گردید. تکنیک¬¬ تحلیل تمایزات¬ نشان ¬داد که ¬این ¬تقسیم¬بندی ¬با ¬قدرت ¬پیش¬بینی -شده¬ی? 19/91 درصد از قابلیت¬ بسیار بالایی برخورداراست.
- Abstract
- The principal objective of Imam Khomeini Airport Free-shop customers segmentation is based upon the expectations and consideration of purchasing tendencies as well as identification of variants involved in the segmentation of consumption markets variants (demographic, psychological, geographical, and behavioral). In terms of its nature and objectives, this research is an applied one whereas in terms of method of data collecting, it is descriptive. The theoretical groundwork for this research has been formulated to benefit from library research and previous researches. Its data, too, was collected using field method of research and by means of a questionnaire. The above-mentioned questionnaire is based on a scholarly fashion and consists of three parts: The preliminary information; individual characteristics; as well as customers’ expectations and motivation for purchase. The research statistical population consists of the entirety of the departing flights passengers from Imam Khomeini airport who have visited the free- shop during the time period between the last weeks of March through November 2009. A total of 439 successful sampling was carried out on a haphazard basis. Using an exploratory factor analysis and deletion of three variants (due to their being less than 0.5 of the extent of acquired partnership), from among the remaining 18 variants in the analysis, six important rotary elements (including environment, sales associates, price, situation, brand names, and the purchase outcome)were recognized, which explains over60%of variety of the variants. The segmentation of the customers market was done based on these six elements using a hierarchical cluster analysis and the market was divided into four separate parts. The discriminant analysis technique showed that this segmentation with an anticipating powers of 91.19% avails itself of a very high efficiency.