عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر ترفیعبر توسعه مصرف گوشت شتر مرغ در سبد مصرفی خانوار شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45098
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- ندا قدوسی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- پژوهش حاضر در واقع به بررسی قابلیت ابزارهای ترفیع ( ابزار آمیخته ترفیع شامل : تبلیغات ،پیشبرد فروش،روابط عمومی،فروش حضوری) پرداخته و قابلیت این ابزارها در فروش مورد تاکید قرار گرفته است . جهت اجرای این پژو هش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق شهر تهران و نمونه آماری نیز خانوارهای شهر تهران می باشند که روش نمونه گیری خوشه ای- تصادفی ساده است. از بین مناطق 22 گانه شهر تهران پنج منطقه شمالی ، جنوبی ،شرقی ،غربی ،مرکزی انتخاب و سپس با استفاده از روش تصادفی ساده نمونه گیری انتخاب شده است . جهت آزمون فرضیات آماری از آزمون میانگین یک جامعه و آزمون مقایسه میانگین دو جامعه استفاده شده. همچنین جهت رتبه بندی میزان تاثیر آمیخته های ترفیع بر توسعه مصرف گوشت شترمرغ از آزمون فریدمن استفاده شده است. در این تحقیق چهار ابزار ترفیعی که شامل تبلیغات ،پیشبرد فروش ،فروش حضوری و روابط عمومی است در افزایش مصرف گوشت شترمرغ مورد بررسی قرار گرفته است . کلیه فرضیه های تحقیق غیر از فرضیه پنجم مورد تایید قرار گرفته است و یافته های تحقیق عبارتند از : تبلیغات بعنوان یکی از اجزای آمیخته ترفیع تاثیر و نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاهی ،تشویق به مصرف، تغییر نگرش وتسهیل در خرید، گوشت شتر مرغ دارد . ابزار های پیشـبردی مانند توزیع نمونه رایگان ، نمایـشگاه ها و جـشنواره ها ،توزیع کوپن های تخفـیف و نمایش گوشـت شترمرغ در ایجاد آگاهی ،اطلاع رسانی ،افزایش تمایل به خرید و ترغیب مصرف کنندگان بالقوه تاثیر دارد . فروشندگان در خصوص اطلاع رسانی ، افزایش آگاهی و ترغیب مصرف کننده و بیان(مذاکره رو در رو) خصوصیات خاص گوشت شترمرغ، تاثیر در افزایش مصرف گوشت شترمرغ دارند . پزشکان و ارایه اطلاعات از سوی آنان در بخش روابط عمومی در افزایش مصرف گوشت شترمرغ موثر است . اختلاف معنی داری در تاثیر ترفیع بر زنان و مردان مشاهده نشده در رتبه بندی کاراترین ابزار آمیخته ترفیع در توسعه مصرف گوشت شترمرغ پزشکان در بخش فعالیت های روابط عمومی هستند و ناکارآمد ترین ابزار نیز فروش حضوری است و تبلیغات و پیشبرد فروش نیز بترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند .نهایتاً با توجه به یافته های تحقیق راهکار های مناسب جهت توسعه مصرف گوشت شترمرغ ارایه گردیده است . واژه های
- Abstract
- The present research investigates the promotion tools (promotion mixed tools including advertising, sales promotion, public relations and personal selling) and emphasized the feature of these tools in sale processes. To perform this study, the descriptive research method is applied. Research statistical population of Tehran and statistical sample are Tehran's households and sampling method is cluster-random. 5 regions including northern, southern, eastern, western and central have been selected from 22 regions of Tehran by simple random sampling. To test the statistical hypothesis, the comparison test of the mean of two communities was applied. And also to rate the effects of promotion mix on the development of the consumption of ostrich meat, the Friedman Test was applied. Four promotion tools in increasing the consumption of ostrich meat are investigated in this research. All the hypothesis of this research except for the 5th one are approved and the findings of the research are as follows: Propaganda as one of the mixed components of promotion has an important role in information and advertisement, encourage using, changing the attitude and facilitating buying the ostrich meat. Promotion tools such as distribution of free samples, exhibitions and festivals, distribution of ostrich meat in awareness, increases the willingness to buy and encourage the consumers has a potential effect. Sellers affect increasing the consumption of ostrich meat by awareness and encouraging the consumers and also talking about the special properties of ostrich meat. Doctors and their information in public relations affect consumption of ostrich meat. There has been no significant difference in the affect of promotion on men and women. The most effective promotion mixed tool in the development of consumption of ostrich meat is doctors in activities of public relations and the most inefficient one is personal selling. Advertising and sales promotion have t