عنوان پایان‌نامه

بررسی موقعیت رقابتی شرکت ذوب آهن ایران در راستای توسعه صادرات محصولات فولادی(تیر آهن ومیلگرد)با استفاده از مدل الماس ملی مایکل پورتر




    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44940
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
    دانشجو
    آصفه صبور
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌ تجارت جهانی و یکپارچگی بازارها ، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفتهای جدید در زمینه‌ فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با آن روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری شده است.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورها در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و تقویت آنها تلاش کنند. بسیاری از محققان جهت توجیه و تفسیر رقابت‌پذیری و عوامل مؤثر بر آن، نظریه و مدل‌هایی را عرضه داشته اند و عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری را دسته بندی کرده و در قالب مدلهایی ارائه کرده اند. این نظریه‌ها و مدل‌ها نیز از تنوع نسبتا زیادی برخوردارند. اما در این میان مدل الماس‌گون مایکل پورتر از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی می‌توان رقابت‌پذیری را قابلیتها و توانمندیهایی دانست که یک کسب و کار، صنعت، منطقه، کشور دارا هستند و می‌توانند آنها را حفظ کنند تا در عرصه رقابت بین‌المللی نرخ بازگشت بالایی را در فاکتورهای تولید ایجاد کرده و نیروی انسانی خود را در وضعیت نسبتاً بالایی قرار دهند. به عبارت دیگر، رقابت‌پذیری توانایی افزایش سهم بازار، سوددهی، رشد ارزش افزوده و ماندن در صحنه رقابت عادلانه و بین المللی برای یک دوره طولانی است. صنعت فولاد دنیا در سالهای اخیر با تحولات بسیاری روبه رو شده است از جمله رشد این صنعت در کشورهای در حال توسعه که باعث بوجود آمدن وضعیت حساسی در اقتصاد این کشورها شده است . در ایران صنعت فولاد علاوه بر اینکه سرمایه گذاریهای کلانی را به خود اختصاص داده دارای مزایای نسبی مختلف مانند بازار مصرف، نیروی انسانی، انرژی و مواد اولیه می باشد و ذوب آهن به عنوان یکی از بزرگترین شرکتها نقش مهمی در موقعیت این صنعت در کشور ایفا می کند در این تحقیق تلاش می‏شود وضعیت رقابتی این شرکت مورد بررسی قرار گیرد ودر پایان موقعیت رقابتی آن ت
    Abstract
    ندارد