عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش کنسرسیومهای بازرگانی در افزایش فروش وصادرات صنایع کوچک



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش کنسرسیومهای بازرگانی در افزایش فروش وصادرات صنایع کوچک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46109
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۸

    امروزه شرکتها برای بقاء‏ حفظ بازار و توانمندی ارائه محصولات و فروش نیازمند رقابت در فضایی بزرگ می باشند و با توجه به اینکه بسیاری از این شرکتها، شرکتهای کوچکی می باشند لذا در مواجهه در بازار و قدرتهای بزرگ عمدتا تحمل این رقابت را ندارند،‏ همچنین با توجه به محدود بودن جامعه فروش داخلی و ورود به سازمان تجارت جهانی و بالطبع بازار یکپارچه جهانی و افزایش رقابت در این بازار بزرگ واحد توان صادرات نیز وجود ندارد لذا در این جامعه بزرگ در حال حرکت شتابان و سریع برای بقاء خود بایستی چاره ای توسط این شرکتهای کوچک و بزرگ اندیشیده شود و در این مسیر مسائل و مشکلات فراوانی پیش روی بنگاههای کوچک و متوسط می باشد و در صورتیکه بخواهند هریک به تنهایی این مشکلات را مرتفع نمایند یا هزینه های آن را پرداخت نمایند به تنهایی از عهده آن بر نخواهند آمد. امّا شاید یکی از راههای پیروزی در این رقابتٍ بازارهای جهانی و داخلی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، متشکل از تعدادی شرکت منفرد که با همکاری یکدیگر تحت عنوان شرکت واحد اقدام به فروش و صادرات کالای مورد نظر خود حتی با یک برند خاص می نمایند باشد. در این تحقیق تلاش گردیده است تا با بررسی و طبقه بندی مشکلات بنگاههای کوچک و متوسط و ارائه آمارهایی در خصوص شاخصهای توسعه صادرات و زمان و فرآیند اداری مورد نیاز، همچنین بررسی کارکردها و فوائد کنسرسیوم های بازرگانی به بررسی نقش کنسرسیوم ها در خصوص افزایش فروش و صادرات صنایع کوچک و بررسی نقش آن در توسعه سهم صادراتی و تسهیل در امر صادرات از طریق بررسی در جامعه آماری شرکتهای کوچک و متوسط در تهران از طریق ارسال پرسشنامه ای 34 سوالی به اعضای جامعه، که با توزیع حدود 260 پرسشنامه در جامعه و برگشت حدود 163 پرسشنامه انجام گردید صورت پذیرفت. در این مطالعه آزمون مقایسه میانگین تک نمونه ای جهت بررسی فرضیات تحقیق و همچنین آزمونهای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس برای بررسی تاثیرمتغیرهای جمعیت شناختی در پاسخ به فرضیات تحقیق به کار برده شدند. یافته های تحقیق بیان می دارد کنسرسیوم های بازرگانی با تجمیع توان فرد فرد شرکتهای عضو کنسرسیوم و کاهش مشکلاتی که این بنگاهها هریک به تنهایی دارا می باشند می توانند بر مشکلات غلبه نموده و همچنین حمایتهای مادی و معنوی دولت را بدست آورده، در نتیجه ضمن افزایش فروش و صادرات، در توسعه سهم
    Abstract
    Nowadays, in the fast growing world, companies have to compete with others to survive and control the market for producing and selling their products. The small companies are not able to tolerate and compete with the strong companies. Considering the limitation of domestics markets and joining to WTO and integrating global markets, selling & exporting of products are inevitable. Therefore small companies should adopt effective strategies to compete and survive and pay high costs encountering the related problems. One of the possible ways to win the competition in the global and domestic markets is to establish an export consortium consist of several companies to export and sell the goods. The companies work together as a single company with a specific brand. In this study, the problems of small and medium companies were examined and the statistics concerning indicators of the export development, time, and the required administrative process were reported. This study reviewed the functions and benefits of commercial consortiums and their effects in increasing sales and export of small companies' products, as well as their effects in the expansion of export share and facilitating the exports. The statistical community consisted of small and medium companies in Tehran. 260 questionnaires with 34 items were sent to the community members, 163 of them answered the questionnaires. In this study two types of tests were used: a single- sample mean comparison test to attest the hypotheses of research and the mean comparison and variance analysis tests to review the effects of demographic variables in response to the research hypotheses. The results suggest that commercial consortiums increase the strengths of individual companies as members and decrease their risks encountering the problems. The commercial consortiums could also achieve the government’s supports. Thus in addition to increase the exports, they could play an important role in the expansion of export mar