عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی در راستای توسعه صادرات محصول اتیلن ایران در بازارهای بین المللی



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی در راستای توسعه صادرات محصول اتیلن ایران در بازارهای بین المللی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47793
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۸
    دانشجو
    شادی رحمانی
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    چکیده هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی در راستای توسعه صادرات محصول اتیلن ایران در بازارهای بین المللی است و کوششی در جهت شناسایی روشها و عوامل موثر بر کسب مزیت رقابتی و ارائه راهکارهای توسعه صادرات محصول اتیلن ایران محسوب میگردد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه صادرکنندگان و صاحبنظران و کارشناسان امور صادرات محصولات پتروشیمی به ویژه اتیلن است که در حال حاضر حدود140شرکت را شامل می شود. روش نمونه گیری تصادفی ساده، حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 60 نفر مدیر عامل شرکت و یا کارشناس خبره این محصول تعیین گردیده است. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در این بررسی از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته صورت گرفت. فقدان پرسشنامه استاندارد و هنجاریابی شده در این زمینه باعث شد که محقق با توجه به جدید بودن موضوع و با عنایت به متغیرها ی پژوهش که در رابطه با موضوع های مشابه پژوهش تدوین شده بود، از پرسشنامه محق ساخته استفاده نماید. روایی ابزار اندازه گیری با مراجعه به اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از خبرگان صنعت تایید شده است. قابلیت اعتماد آن، با روش آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفته و ضریب پایای 84% بدست آمده است. اطلاعات و نتایج به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (تحلیل t ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و ضمن تایید فرضیه های پژوهشی، نتایج نشان داد که عوامل زیر بر افزایش مزیت رقابتی محصول اتیلن ایران به منظور توسعه صادرات به بازارهای بین المللی موثر می باشند: بالا بودن کیفیت ( حداقل درصد خلوص 99/99 ) محصول اتیلن، انعطاف پذیری در قیمت گذاری، شیوه های بازاریابی استراتژیک، شرایط فروش از نظر نحوه پرداخت، دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت در داخل، تحویل به موقع محصول، ثبات و آرامش سیاسی در روابط بین المللی کشور.
    Abstract
    Abstract The purpose of this study, recognize the effective factors on achieving competitive advantage in order to developed Iran's Ethylene product export in the international market and determine as attempt as recognizing methods and effective cases on receiving the competitive advantage and giving the strategy Iran's Ethylene product export. Population in this research are all of the persons that export and import in chemistry especially Ethylene product. In this time are included 140 companies approximately. The method of simple random sampling used, sample size had determined 60 persons including managing directors and experts of ethylene products based on Cochran test. Collecting information in this survey performed by researcher own made questionnaire. Lack of standard questionnaire in this case caused researcher designed new questionnaire by the new topic and attention to project. Validity confirmed by masters and counselors and a lot of elite industry persons. Its reliability was measured based on choronbach's alpha which resulted as 84%. information and results obtained in this research using descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (student's t-distribution) were analyzed and confirmed research hypothesizes as well as showed that the following factors affect by increasing competitive advantages of Iran's ethylene product for developing exporting in international markets: Best quality of product (least purity 99.99), flexibility in pricing, strategic marketing methods, conditions of sale for payment terms, accessing to cheap raw materials in country, delivery of product on time, political stability and peace in the country's international relations.