بررسی تاثیر بسته بندی محصولات موادغذایی تولید داخل بر رفتار مصرف کننده
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49587
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- کامینه مهرانی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- یک طرح بسته بندی خوب باید خیلی سریع توجه مصرف کننده را جلب نماید و باعث تقویت علاقه در مصرف کننده شود، تمایل به خرید را در مصرف کننده ایجاد کند، مصرف کننده را وادار به خرید محصول کند و نهایتا موجب جلب رضایت مصرف کننده شود. بنابراین مدیریت هر شرکتی(بازاریابان و تولیدکنندگان) باید آن صفات ویژه ای را که بسته بندی محصول باید داشته باشد را شناسایی کنند و همچنین اطلاعاتی را در مورد انواع بسته بندی داشته باشند، که این اطلاعات می تواند در زمینه بسته بندی رقبا، اندازه، و نوع برچسب آنها، قیمت ها و ... باشد. بنابراین بسته بندی محصول مساله ای است که شرکتها به لحاظ تغییرات و رقابت زیاد مجبورند که دائما آنرا کنترل نموده و در صورت لزوم تغییراتی در آن بوجود آورده و با فن آوری جدید هماهنگ کنند. تولیدکنندگان محصولات غذایی برای رسیدن به اهداف ارتباطی به طور موثر و بهینه کردن پتانسیل بسته بندی باید پاسخ مصرف کننده به بسته هایشان را بشناسند و فرآیندهای ادراکی مصرف کننده را با طراحی ادغام کنند. در فرآیند طراحی، بازاریابان و طراحان بسته بندی باید تجربیات گذشته مصرف کننده، نیازها و خواسته های وی را مد نظر داشته باشند؛ درک کنند که چگونه عناصر طراحی بسته بندی توجه مصرف کننده را به بسته و پیامهای روی بسته جلب می کند؛ و به طور گسترده، طراحی بسته بندی را برای اثر بخشی بسته ها در امور و اهداف ارتباطی مورد ارزیابی قرار دهند. در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی تاثیر بسته بندی محصولات مواد غذایی تولید داخل بر رفتار مصرف کننده پرداخته شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جهت آزمون فرضیه های تحقیق و بدست آوردن نتایج از نرم افزار SPSS و آزمون t استیودنت تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که بسته بندی مناسب بر جلب توجه مصرف کننده به محصول، جلب علاقه مصرف کننده به محصول، ایجاد تمایل مصرف کننده به خرید محصول، خرید محصول توسط مصرف کننده، و رضایت مصرف کننده پس از خرید تاثیر دارد. نتایج به دست آمده از اولویت بندی عوامل بسته بندی نشان داد که مهمترین عوامل بسته بندی موثر عبارتند از: طراحی بسته بندی، متمایز بودن بسته بندی از انواع دیگر، با دوام بودن بسته بندی، ذکر قیمت مصرف کننده روی بسته بندی، است
- Abstract
- ندارد