بررسی موانع و مشکلات صادرات ما کارونی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45812
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- عباس احمدی -ن
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- "چکیده" با توجه به اینکه ما دردوران گذار صنعتی به سر می بریم و نظر به اهمیت صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی در کشور، ضرورت شناسایی ضعفها و قوتهای اینگونه صنایع که تقریبا"عوامل تولید آن به وفور یافت می شوند ، برای بهبودوضعیت رقابت پذیری جهانی آنها ، بیشتر احساس می شود. ماکارونی می تواند یکی از مهمترین و مستعدترین اقلام تشکیل دهنده صادرات غیر نفتی کشور باشد. پژوهش حاضر با هدف شناسائی و رتبه بندی عوامل موثر بر موفقیت صادرات ماکارونی ایران بر مبنای مدل الماس رقابت ملی انجام شده است . این مدل نشان می دهد کسب موفقیت در ایجاد مزیت رقابتی حاصل تاثیر متقابل و جمعی نهاده های تولید ، شرایط تقاضای داخلی ، صنایع مرتبط، ساختار ، استراتژی و وضع رقابت داخلی ، سیاستهای دولت و در نهایت رویدادهای اتفاقی و ناگهانی می باشد . یافته ها و نتایج این تحقیق نشان می دهد که کلیه عوامل فوق الذکر ، به عنوان عوامل موثر بر موفقیت صادرات ماکارونی ایران به بازارهای خارجی مطرح هستند ، بر اساس این پژوهش ، ترتیب اهمیت عوامل مدل مورد استفاده ، ازنظر میزان اثر گذاری بر روند صادرات ماکارونی ایران به صورت زیر می باشند: 1- نهاده های تولید2-اقدامات و سیاستهای دولت3- شرایط تقاضا4-رویدادهای اتفاقی5- وضعیت صنایع پشتیبان و مرتبط6- استراتژِی، ساختار و رقابت پذیری شرکتها
- Abstract
- Abstract Spreading of globalization and attachment of most countries to world trading organization and worldwide challenge for deduction of trading barriers among countries have caused increasing competition in international levels, so if countries do not have capabilities & required abilities, there will be no guarantee for surviving in dynamic & complex today economy. For this reason, it is necessary the whole countries identify, create & develop their competitive advantages in various industries & reinforce their capabilities for surviving & improving competitive situation. Regarding that our country is moving toward industrial situation & with respect of important of non-oil export for releasing from mono-product economy it will be felt the necessity of identifying weakness & power points of these industries which their production factors to be found very much. The spaghetti can be one of the most important of items which includes non-oil export of our country. This research has been done based on national competition diamond model to identify & making scale of problems & barriers of exporting spaghetti. This model shows achieving the success to create competitive advantage originated from mutual & collective of productive institutes, the conditions of internal demand, relevant industries, structure, strategy, conditions of internal competition, governmental policies & finally sudden events. This research has been used by method of descriptive-survey for collection of data. In this case, the required data have been collected through sampling from the method of senses of the whole companies which are active in employers guild & spaghetti factories active in extent of producing & exporting spaghetti with distributing questionnaire among them. Regarding test of T & analytic variance & critical point, these data have been analyzed & broke down to investigate situation of each six-sided factors of porter diamond model for spaghetti industry in Iran. The result