تحلیل میدان نیرو در برنامه ریزی جانشین پروری در شرکت ملی پتروشیمی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43142
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی سبک رو
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- جانشین پروری یکی از مهمترین استراتژی های بقا برای فعالیت اثربخش در جهان متلاطم امروز است. صرف نظر از اهمیت این استراتژی، در هر سازمان مجموعه متنوعی از عوامل تسهیل گر و بازدارنده در فراگرد توسعه برنامه جانشین پروری ظاهر می شوند که به نوعی میدان نیروی پر چالشی را له و علیه آن ایجاد می نمایند. در این پژوهش ضمن تحلیل شیوه های تسهیل گر و بازدارنده در اجرای برنامه جانشین پروری در صنایع ملی پتروشیمی، تلاش شده است تا تجارب مدیران عالی این شرکت مستند شود. حاصل پژوهش تاکید بر عوامل جدیدی است که به لحاظ فرهنگ سازمانی و رایج در سازمان های ایرانی به ویژه از طریق عدم صداقت در ارائه اطلاعات، عدم اعتماد به یکدیگر و حسادت نسبت به همکاران در کنار عوامل جهان شمولی چون عدم حمایت مدیران عالی، محاسبه هزینه و منفعت و فقدان انگیزه عمومی در میان کارکنان، در برابر توسعه برنامه جانشین پروری مانع ایجاد می کنند؛ هر چند نیروهای تسهیل گر قابل ملاحظه ای نیز در روند بهبود سطح دانش مدیران و توسعه کارکنان ملاحظه می شود که فرصت ارزنده ای را برای جانشین پروری ایجاد می کنند. واژگان رهنما: برنامه ریزی جانشین پروری، حسادت و عدم اعتماد، عدم صداقت در ارائه اطلاعات، هزینه و منفعت، غنای دانشی، فرصت های رشد در آینده.
- Abstract
- Succession planning is one the most important survival strategies for effective operation in today turbulent world. Apart from the importance of this strategy, in any organization, a diverse set of facilitating and preventing factors are emerged in successor planning process which create a challenging force field pro or con to it. In this research, while facilitating and preventing methods in executing succession planning in National Petrochemical Company are analyzed by content analytical methods, it is attempted to document the experiences of top managers. The result of the research is an emphasis on new factors which prevent the development of succession planning plans in terms of common organizational culture in Iranian organizations via dishonesty in data furnishing, mutual distrust, envy at colleagues as well universal factors such as the lack of top managers’ support, non calculating the costs and benefits and lack of staff’s general motivation; however, one can see remarkable facilitating factor in improving the knowledge level of managers and in developing employees which create a valuable opportunity for succession planning. Keywords: succession planning; envy and distrust; dishonesty in data furnishing; cost and benefit; knowledge richness; future growth opportunities.