عنوان پایان‌نامه

طراحی خوابگاه دانشجویی داخترانه دانشگاه تهران با رویکرد روانشناسی محیط



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی خوابگاه دانشجویی داخترانه دانشگاه تهران با رویکرد روانشناسی محیط" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50826
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مهر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    قاسم مطلبی

    رساله‌ای که در پیش رو دارید، چکیده‌ی مطالعات و مبانی نظری به کار رفته در پروژه‌ی نهایی کارشناسی ارشد اینجانب می‌باشد که در شش فصل تقدیم حضورتان شده است که عبارتند از: مقدمه، مروری بر ادبیات موضوع، بررسی نمونه‌های موردی، سکونتگاه دانشجویی، دانشگاه تهران و معرفی طرح. جمع بندی در انتهای هر فصل آمده است و می‌توان گفت فصل ششم چکیده و نتیجه‌ی پنج فصل قبل از آن می‌باشد و نمود تئوری در طراحی را نشان می‌دهد، معرفی نکات برجسته‌ی طرح و چگونگی استفاده از مبانی نظری مطرح شده در طراحی در این فصل ذکر شده است. رویکرد کلی این پژوهش روانشناسی محیطی می‌باشد، مسئله‌ای بسیار با اهمیت و تأثیرگذار در طراحی که هم اکنون با غفلت معماران از این امر، با مشکلات بی شماری ناشی از خلأ بررسی رفتارشناسی کاربران پیش از طراحی مواجهیم. دغدغه‌ی چندین ساله و تحمل سختی‌های متعدد توسط نگارنده طی سال‌های زندگی در خوابگاه، جرقه‌ی شروع این پروژه را برافروخت و در تمام مدت اهمیت و سنگینی مسئولیت این بار، انگیزه و امید بیشتری برای بهتر پیش رفتن در پروژه را سبب می‌شد. امید است با ادامه‌ی مسیر و مطالعه‌ی نیازهای انسانی در تمام محیط‌های زندگی، توسط معماران و دانشجویان از این پس فضاهای بهتری در کشور عزیزمان خلق شود. به امید آن روز...
    Abstract
    Territoriality, density, crowding, personalization, privacy and territory have deep semantic relation and they have a basic role in quality of life of students in residence halls; all these concepts are involved in this thesis. Methods used in this research were questionnaire, interview and observation. The questionnaire included multi optional and open ended questions to cover almost every opinions and comments student had in their minds. It was distributed among bachelor and master students of Fatemieh students. Sleeping is just 30%-40% of all aspects in student’s life. So it is better to use “residence hall” instead of “dormitory”, as we use in this thesis. There isn’t any similar researches done on this topic in Iran and it is hoped that this could be a start for future researches so that architects pay enough attention before they design a place, especially places that are used by human for long hours of day like house of students. Because almost all students are not satisfied with their residence halls and it may cause serious mental affects in long-term or even short-term. So the best system of residence hall for students is a system in which they feel like living in their home. It is neither difficult nor expensive to assign a suitable system for students’ residence. It just needs environmental psychological knowledge for architects so that they make effort to design a place that has more resemblance to student’s home, as we tried to do here. The last section describes how we arrived from theories to designed spaces for living.