عنوان پایاننامه
رابطه هوش با فرسودگی شغلی در معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44545;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1501ع
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- رضا تنورساز
- استاد راهنما
- احمد به پژوه
- چکیده
- هدف تحقیق حاضر شناسایی رابطه بین هوش هیجانی با فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره ی ابتدایی شهرستان اهواز بود. برای این منظور 102 نفر از معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی از طریق سرشماری مورد پژوهش قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق عبارت است از:پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ (1996) و پرسشنامه فرسودگی شغلی معلمان ماسلاچ(1996). برای تحلیل داده ها از همبستگی وتحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته های به دست آمده حاکی از این بود که بین هوش هیجانی و فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی شهرستان اهواز همبستگی منفی و معناداری)63/0- r= ،001/0(P<وجود دارد. همچنین بین هر کدام از پنج مولفه هوش هیجانی با متغییر فرسودگی شغلی همبستگی منفی و معنا داری (001/0P<) وجود داشت . تحلیل رگرسیون به عمل آمده نشان داد که از بین مولفه های هوش هیجانی (مهارت اجتماعی وهوشیاری اجتماعی) سهم قابل توجهی را در پیش بینی فرسودگی شغلی ایفا می کنند.
- Abstract
- ندارد