عنوان پایاننامه
مطالعه عوامل موث بر شکل گیری اعتماد مشتریان در فروشگاه های اینترنتی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44588
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مصطفی سعیدنژاد
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- اعتماد به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت در تجارت، همواره مورد توجه محققین این حوزه بوده است. در این میان جلب اعتماد مشتریان در کسب و کار های اینترنتی به جهت تازگی محیط برای مشتریان و عدم وجود تراکنش فیزیکی، به عنصری کلیدی برای موفقیت تبدیل گشته است. در این تحقیق ابتدا بابررسی ادبیات موضوع ، عواملی را به عنوان عوامل موثر بر اعتماد مشتریان فروشگاه های اینترنتی استخراج نموده ، سپس این عوامل را با استفاده از روش مصاحبه با نخبگان اصلاح و تکمیل نمودیم. در مرحله بعد با استفاده از تحلیل عاملی عوامل را بر اساس اهمیت رده بندی کردیم. همچنین در پرسشنامه نظر پاسخ دهندکان را در مورد هریک از عوامل جویا شدیم و در نهابت با استفاده از آزمون تی استودنت فاصله وضعیت مطلوب و موجود را بدست آوردیم. بر اساس یافته های این تحقیق عوامل موثر بر اعتماد مشتریان به دو دسته عوامل درونی و بیرو.نی تقسیم می گردند. عوامل درونی به 5 دسته 1- عوامل مرتبط با طرف سوم 2- عوامل مرتبت با طراحی سایت 3- عوامل مرتبط با حفظ حریم شخصی 4- عوامل مرتبط با محرمانگی اطلاعات 5- عوامل مرتبط با نحوه تحویل سفارش و عوامل بیرونی شمال 1- قوانین حمایتی و نظارتی 2- امنیت زیر ساخت های ارتباطی 3- امنیت زیر ساخت های مالی 4- زیرساخت های فرهنگی تقسیم شدند. بر مبنای تحلیل عاملی صورت گرفته در عوامل بالا، عوامل خفظ حریم شخصی و نحوه طراحی سایت جزو مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری اعتماد مشتریان شناخته شدند، همجنین فاصله عمومی وضعیت مطلوب و موجود در کشورمان معنی دار می باشد که در این زمینه وجود زیرساخت های امن و همچنین قوانین و مقررات ناظز بر فعالیت های تجارت الکترونیک نیازمند توجه بیشتر می باشد.
- Abstract
- As a key factor to succeed in business, trust has been under focus for researchers. Meanwhile, due to both new environment and absence of traditional physical transaction, attracting customer trust in online business has become a success element. In this research, we first singled out factors which affect costumer trust in online by studying related literature. Next by using factor analysis we ranked them by their importance. We also asked about current situation of that factor in Iran so that we estimated distance between current and optimum situations. According to our findings, we can group Factors affecting trust to two major internal and external groups. Internal factors are 1-Third party related 2- Factors related to website design 3- Factors related to privacy 4- Confidentiality 5- Order process External factors are: 1- Supervisory and encouragement legislation 2- Secure communication infrastructure 3-Secure financial infrastructure 4- Cultural infrastructure Based on our factor analysis, privacy and website design are among the most important factors in shaping customer trust, we also diagnosed a meaningful distance between our current and optimum situation in which secure infrastructure and legislation needs more attention. Keywords: Trust, Ecommerce, Online shopping