عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر تبلیغات کلامی بر انتخاب نام تجاری در بازار کامپیوتر همراه لپ تاپ
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44408
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- فرید طیاری
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- یکی از مراحل فرایند تصمیم گیری خرید، جمعآوری اطلاعات در مورد گزینه ها است. که پس از آن مصرف کننده به ارزیابی گزینه ها پرداخته و در نهایت یکی از گزینه ها را انتخاب میکند. مصرفکننده اطلاعات مورد نیاز خود را از روشهای مختلفی دریافت میکند که شامل تبلیغات رسمی و غیر رسمی میشود. یکی از روشهای غیر رسمی جمعآوری اطلاعات دریافت اطلاعات از مصرف کنندگان کالا (کسانی که قبلا کالا را خریداری کرده و از آن استفاده میکنند) میباشد که به آن تبلیغات کلامی گفته میشود . که در برخی متون بازاریابی به آن تبلیغات دهان به دهان نیز گفته میشود. امروزه با کاهش اثر بخشی و افزایش هزینه های تبلیغات رسمی و ارتباطات بازاریابی سنتی ، تبلیغات کلامی و اثر آن بر تصمیمگیری مصرف کننده بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و از علم ارتباطات (ارتباطات بین فردی) وارد علم بازاریابی شده است. از آنجاییکه این نوع از تبلیغ شامل انتقال تعاملی اطلاعات بین مصرفکنندگان کالا بوده و ارزانتر از تبلیغات به روشهای دیگر است نیاز به تحقیق برای فهم چگونگی وجود آمدن و کارکرد آن بیش از پیش احساس میشود. این تحقیق به بررسی تاثیر تبلیغات کلامی و انواع مثبت و منفی آن در فرایند تصمیم گیری و انتخاب در بازار لپ تاپ میپردازد. همچنین کانالهای ارتباطی در تبلیغات کلامی (شامل چهره به چهره، اینترنت و تلفن) اولویت بندی شده و اثر آنها نیز مورد بررسی قرار میگیرد. اطلاعات لازم برای تحلیلهای آماری از طریق پرسشنامه جمع آوری شده که شامل 20 سوال بوده و بین 180 پاسخ دهنده در دانشگاه تهران توزیع شده است. در نهایت پنج فرضیه تحقیق از طریق آزمونهای میانگین جامعه، مقایسه زوجی، دوجمله ای، کای دو و فریدمن آزمون شده است. کلمات کلیدی: تبلیغات کلامی(تبلیغات دهان به دهان) ، تبلیغاتکلامی مثبت، تبلیغاتکلامی منفی.
- Abstract
- Gathering information about the alternatives is one step in purchase decision making process. Then consumer compares the alternatives and finally chooses the best one. Consumer receives required information from many sources including formal and informal advertisements. Receiving information from consumers of a product, classified as informal advertisement, called Word of Mouth. Decreasing effectiveness of traditional marketing communication, increasing expense of formal advertisement, and increasing impact of word of mouth on purchase decision making process has made word of mouth more essential. Word of mouth concept entered to Marketing form interpersonal communication. Since this kind of advertisement includes interaction in information transfer and its expense is less than formal advertisement, this study could be useful to the word of mouth concept. This study measures the impact of positive and negative word of mouth on decision making process in laptop market. Furthermore, this study ranks the priority of communication channels (including: internet, phone, and face to face). For this research, data gathered from 180 questionnaires with 20 questions in University of Tehran. Key words: Word of Mouth, Positive Word of Mouth, Negative Word of Mouth