عنوان پایان‌نامه

بررسی تحلیلی و مقایسه ای فراوانی ازدواجهای شش گانه خویشاوندی (پدر محور - مادر محور و مضاعف) و غیر خویشاوندی در والدین کودکان عادی و استثنایی با انواع اسیبهای خاص زیستی




    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44490;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1500ع
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آذر ۱۳۸۷
    دانشجو
    مرضیه نجمی

    پژوهش حاضر به بررسی تحلیلی و مقایسه ای فراوانی ازدواج های شش گانه خویشاوندی و غیر خویشاوندی در والدین دانش آموزان عادی و استثنایی با انواع آسیب های خاص زیستی و شناختی در شهر اراک می‏پردازد . جامعه آماری پژوهش از کلیه دانش آموزان عادی و استثنایی ( دانش آموزان عقب مانده ذهنی ، دانش آموزان با آسیب های دیداری ، شنیداری و جسمی – حرکتی ) شاغل به تحصیل در مدارس عادی و استثنایی شهر اراک تشکیل می شود . نمونه پژوهش هم متشکل از 800 دانش آموز عادی و 190 دانش آموز استثنایی می باشد ، که با روش نمونه گیری طبقه ای از بین این مدارس انتخاب شده اند . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از چک لیست هایی که توسط جمعی از متخصصان این رشته تنظیم و تدوین شده است . این چک لیست ها به بررسی ازدواج های خویشاوندی والدین ، مشخصات دانش آموزان استثنایی مورد مطالعه و هم چنین به بررسی ویژگی های زیستی ، شناختی و روانی اجتماعی والدین آنان می پردازد . داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند . نتایج حاصل نشان می دهند که درصد ازدواج های خویشاوندی در دانش آموزان استثنایی ( 8 / 36 درصد ) می باشد در حالی که درصد ازدواج های خویشاوندی در دانش آموزان عادی ( 12 / 22 درصد ) می باشد .
    Abstract
    Abstract T he current study is an analytic and comparative study on frequency of the six types of cousin and non-cousin marriages among the parents of regular And exceptional Students with particular biological and cognitive impairments in Arak city . The society of this study composes of whole regular and exceptional students (mental retardation students, students with visual, auditory and physical impairments) that occupant to literacy in regular and exceptional schools in Arak city. the sample of study compose of 800 regular Students and 190 exceptional Students that has been chosen with Categorized Sampling Method from this schools . The instruments that used in the study are checklists which has been provided and edited by professional in this field. These Checklists survey Cousin Marriages among Parents, the characteristics of exceptional students and also survey the biological, cognitive and psychosocial characteristics of parents. Information of this study has been canalized with using of Statistical methods. Obtained information show that rate of cousin marriage among parents of exceptional students is (36 / 8 percentage) while rate of cousin marriage among parents of regular students is (22/12 persentage). Key words: six types of cousin marriages, non-cousin marriages and exceptional children with particular biological and cognitive impairments.