عنوان پایاننامه
اندازه گیری همردیفی میان استراتژیهای کسب و کار و استراتژیهای سیستمهای اطلاعات در سازمانهای برتر ایرانی
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44398
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- آریا یزدان پناه
- استاد راهنما
- محمد ابویی اردکان
- چکیده
- در محیط پر تلاطم کسب و کار امروز، موفقیت سازمان ها در گرو جهت گیری همه بخشهای سازمان، در راستای مسیر استراتژیک آن است. در چنین محیطی که بیشترین سرمایه گذاری سازمانها بر روی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی صورت می گیرد، سازمانها در جهت رسیدن به اهداف استراتژیک خود چاره¬ای جز استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ندارند و اینجاست که مفهوم همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات و کسب و کار (همسویی استراتژیک )، معنی پیدا می کند. همسویی استراتژیک، به بکارگیری فناوری اطلاعات به شیوه ای شایسته و بهنگام و در توازن با استراتژی ها، اهداف و نیاز های کسب و کار اشاره دارد. تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک، وجود ارتباط مثبت و مؤثر بین استراتژی های رقابتی، فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی را نشان می دهد و مدیرانی که در سازمانهایشان موفق به ایجاد همسویی استراتژی های کسب و کار وفناوری اطلاعات شده اند، تاکید می کنند که ایجاد یکپارچگی برای بقا و موفقیت سازمانها ضروری به نظر می رسد. اعتقاد بر این است که همردیفی بین استراتژی کسب و کار و استراتژی سیستم های اطلاعاتی، موجب پیشرفت عملکرد کسب و کار خواهد شد. این تحقیق تاثیر همردیفی را بر عملکرد کسب و کار که مطابق طبقه بندی مایلز و اسنو ( سازمانهایی با استراتژی تدافعی، سازمانهایی با استراتژی تحلیلی و سازمانهایی با استراتژی پیش نگر ) ارزیابی کرده است. سپس بعد از طبقه بندی استراتژیهای کسب و کار پروفایلهای ایده¬آل سیستمهای اطلاعاتی برای هر کدام از این استراتژیهای کسب و کار ارائه گردید. سپس میزان ه
- Abstract
- Alignment between business strategy and IS strategy is widely believed to improve business performance. Although there has been much discussion of the strategic role of information systems, there have been few attempts to capture or quantity the extent to which information systems complement company strategy and impact performance. This dissertation research examines the impact of alignment on perceived business performance using Miles and Snow’s popular classification of Defender, Analyzer, and Prospector business strategies. A prior theoretical profiles for these business strategies are developed using Venkatraman’s (1989) measure of business strategy, Theoretical profile for IS strategies are developed in terms of four types of systems- operational support systems, market information systems, strategic decision support systems, and interorganizational systems. Empirical data from this survey of 150 Iranian companies are analyzed. Results indicate that alignment affects perceived business performance but only in some organizations. Alignment seems to influence overall business success in prospectors and defenders but not in analyzers. Implications for future research and practice are discussed.