عنوان پایاننامه
ارزیابی اثر بخشی تبلیغات تلویزیونی بیمه عمروسرمایه گذاری شرکت بیمه پارسیان
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43807
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- علی آقامحسنی فشمی
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- امروزه سازمان ها برای بقا در دنیای رقابتی و فروش کالاها و خدمات خود نیازمند فعالی تهای بازاریابی هدفمند و کارا م یباشند. از مباحثی که نقش بسزایی در فرایند بازاریابی یک سازمان داشته و حجم بالایی از بودجه بازاریابی را به خود اختصاص م یدهد، تبلیغات است. ارزیابی اثربخشی تبلیغات مبحث جدیدی در ادبیات بازاریابی و تبلیغات نبوده و از زمان پدیدار شدن تبلیغ، محققان به دنبال اندازه گیری تأثیر آن بر روی ذهن مخاطبان و در نتیجه آثار آن بر فروش و درآمد بوده اند، اما چگونگی ارزیابی اثربخشی تبلیغات همچنان یکی از دغدغه های مدیران بازاریابی سازمان ها بوده و هنوز محققان به ابزار سنجش دقیقی برای رسیدن به این مهم دست نیافته اند. ارزیابی اثربخشی تبلیغات را در سه مرحله م یتوان اندازه گیری کرد: ورودی های تبلیغ (مانند شدت تبلیغ، محتوای تبلیغ و بودجه تبلیغ)، پرداز شهای ذهنی مشتریان در حین و پس از پخش تبلیغ و در نهایت خروجی های تبلیغ (مانند تغییرات در فروش، درآمد و سود). در این پژوهش علاوه بر اندازه گیری تأثیر آن بر فروش نیز ،AIDA اثربخشی تبلیغات روی ذهن مشتریان بر اساس مدل سلسله مراتب تأثیرات مورد بررسی قرار گرفته است. چهار فرضیه برای آزمون مدل تحقیق در نظر گرفته شده است. تعداد 400 پرسشنامه پس از تأیید پایایی با استفاده از آلفا کرونباخ و روایی از طریق اعتبار محتوا، بین مشتریان بیمه پارسیان در شهر تهران که به روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. جهت تحلیل داد ههای جمع آوری شده، به علت رد فرض نرمالیتی داد هها، دو آزمون ناپارامتری نشانه و رتب های- نشانه ای ویلکاکسون مورد استفاده قرار گرفته است. پس از انجام آزمو نهای آماری، فرضیات اول و دوم (اثربخشی تبلیغات روی جلب توجه و علاقه افراد) پذیرفته و فرضیات سوم و چهارم (اثربخش بودن تبلیغات در تمایل و اقدام افراد) رد شده اند. در نهایت پس از تفسیر نتایج حاصل از تحلیل داده ها، پیشنهادات کاربردی جهت استفاده سازمان ها و تبلیغ کنندگان ارائه گردیده است.
- Abstract
- Today, organizations to survive in the competitive world and sell goods and services require marketing activities that are targeted and efficient. One of the tools that play an important role in the process of marketing and has a high volume of budget of marketing is advertisement. Evaluating the effectiveness of advertisement is not a new topic in the marketing and promotion literature and since the emerging of advertising, researchers have wanted to measure its effect on the audiences mind and therefore on sales and earnings. But how to evaluate the effectiveness is still concern of advertising agents and marketing managers and accurate tools weren't found yet for researchers to reach this important. Advertising effectiveness evaluation can be measured in three levels: Advertising inputs (such as advertising intensity, advertising content, and advertising budget), customers mental processing during and after the advertising, and finally advertising outputs (such as changes in sales, income and profit). In this study besides of measuring the effectiveness on customers mental processing based on AIDA hierarchy effects model, its impact on the sales has also been studied. Four hypotheses has been considered to test the model. Total 400 questionnaires, after confirming the reliability using Cronbach's Alpha and the validity using content validity, were distributed in Tehran between customers of Parsian Insurance company that selected randomly. To analyze the data collected, due to rejection the Normality of data, nonparametric tests such as sign test and Wilcoxon signed-rank test have been used. After statistical analysis, the first and second assumptions (advertising effectiveness on people's attention and interest) have been accepted and the third and fourth assumptions (advertising effectiveness on people's desire and action) have been rejected. Finally, after interpretation of the results of data analysis, practical suggestions are given for