عنوان پایان‌نامه

نقش اقتصاد در تربیت شهروند سالم



    دانشجو در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش اقتصاد در تربیت شهروند سالم" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1335;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49200
    تاریخ دفاع
    ۱۷ آذر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    حسن سبحانی

    انسان عده قابل توجهی از نیازهای خود را بوسیله فعالیتهای اقتصادی و تحت یک نظام اقتصادی برآورده می سازد و ازآنجا که نیاز و نحوه ارضای آن یکی از چند عامل اساسی در تشکیل شخصیت فرد است ، نوع و نحوه نگرش نظام اقتصادی به این مقوله و دانش اقتصادی منبعث از این نگرش و وضعیت اقتصادی موجود عواملی از اقتصاد هستند که سهم عمده ای در تربیت شهروند سالم از لحاظ جسمی ، عقلی ، روانی و اجتماعی دارند. بدین منظور ما ضمن بیان تعاریف تربیت ، تربیت در اسلام را بدین گونه تعریف کردیم : فرآیند منظم و مستمر فراهم کردن زمینه ها برای بروز ، رشد و به فعلیت رسیدن استعدادهای انسان و از میان برداشتن موانع تکامل او به سمت اهداف متعالی که توسط دیگران و یا خود فرد در چهارچوب اسلام انجام می شود.از سوی دیگر با بررسی مبانی و اهداف تربیت در اسلام و مباحثی از قبیل نگرش توحیدی به هستی و اصالت فرد وجامعه و... در تعریف شهروند سالم به این نتیجه رسیدیم که شهروند سالم عضو یک نظام اجتماعی است که با احساس تعلق به این نظام ، دارای حقوق و تکالیف مشخصی است ودارای سلامت جسمی ،روانی ، عقلی و اجتماعی می باشد . در حوزه اقتصادی نیز با بررسی رسالتها و مفاهیم پایه ای اقتصاد و رویکردهای جدید به اقتصاد از قبیل رشد و توسعه ، توسعه انسانی ، سرمایه اجتماعی و... به این نتیجه رسیدیم که فرایند توجه به انسان و نیازهای حقیقی او یک روند تکاملی در سیر تاریخی نظریات توسعه داشته است . در پایان این نتیجه حاصل شد که اقتصاد سالم پایه و اساس تربیت شهروند سالم است . در مبانی اقتصاد سالم به همراهی آزادی و مسئولیت پذیری ، عدالت محوری ، اصالت اخلاق و... اشاره شد . ویژگیها و کارکردهای این نظام عبارتند از تولید ثروت ، نقش محوری انسان در تولید ثروت ، توجه جدی و همیشگی برای رفع فقر و محرومیت ، ارزش بودن کار مولد، مبارزه با مصرف زدگی و مصرف گرایی و... . تنها راه رسیدن به این مقصود آن است که این اصول و ویژگیها سرلوحه سیاستها ، روابط و فعالیتهای اقتصادی باشد و راه رسیدن به جامعه ای سعادتمند را بگشاید.
    Abstract
    Human beings meet the significant part of needs by economy and economic activities. Since needs and their satisfaction is one of the several essential factors in forming the personality. The variety and view of economy toward this matter and economic knowledge resulting from this view and economic status are the factors which play their role in training the well-defined citizens from the physical, mental, social and intellectual aspects. We, therefore, define training in Islam as such the continued process of paving the ways for growth and forming the talents, removing the impediments for revolution toward the objectives performed by the person or others in the Islamic framework. On the other hand, by considering the foundation and objectives of training in Islam and such matters and theism toward the reality and originality. In definition, we conclude that the well-defined citizen is the member of a social system which has the certain duties and physical, mental, social, intellectual health. Also in the economic area, by analyzing the fundamental concepts of economy and the new procedures for economy i.e development, human development and social capital , we conclude that the respect for human being and their need is an evolutionary trend in the development theory. Finally, it is concluded that the healthy economy is basis for training the well-defined citizen in the healthy economy. It implicitly is referred to the freedom and accountability, racial justice and moral reality ….The characters and functions include generating the wealth, human being role in generating the wealth, the permanent tendency to removing the poverty, normality of the productive action, fighting with tendency to consumption. The only way in this respect is that the principals and characters are the subject matter of policies, relation and economic activities and they pave the way for happy society.