بررسی موانع صادرات خمیر مایه در صنعت نیشکر
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43728
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیدمحمدجواد کم گویان
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- رهایی از اقتصاد تک محصولی و حرکت به سوی توسعه صادرات غیر نفتی از منابع تجدید پذیر کشاورزی ، از دغدغه های جدّی دست اندرکاران اقتصاد کشور بوده است واقدامات فراوانی در این راستا صورت گرفته است. با توجه به پتانسیل های بالقوه موجود در صنایع مرتبط با بخش کشاورزی می توان گفت توجه به مسائل و مشکلات صادر کنندگان می تواند تا حد زیادی به توسعه صادرات کالاهای حاصل از فرآوری محصولات کشاورزی و افزایش صادرات غیر نفتی کمک می¬کند. وجود بیش از 100000 هکتار اراضی زیر کشت نیشکر در خوزستان و استحصال بیش از 10 نوع محصول اصلی و جانبی از این محصول زمینه بسیار مناسبی برای تولید فرآورده های مختلف صنعتی از قبیل MDF, وکاغذ و اتانول وخوراک دام و ... فراهم آورده است. یکی از محصولات میانی . ملاس حاصل از نیشکراست که حجم قابل ملاحظه تولید آن زمینه مناسبی را جهت تولید خمیرمایه ایجاد نموده است. با توجه به کیفیت قابل قبول خمیرمایه داخلی در مقایسه با رقبا و همچمنین سهم بازار بسیار ناچیز محصول داخلی در بازار جهانی که این میزان کمتر از 2 درصد تقاضای جهانی می باشد به نظر می رسد این سهم بازار به میزان قابل توجهی قابل افزایش می باشد.مجموعه عوامل بالا پژوهش در موانع توسعه صادرات خمیرمایه را جهت یافتن راهکارهایی برای دستیابی به سهم بیشتر در بازار جهانی این محصول را ضروری می نماید. نتایج تحقیق بیانگر این موضوع است که عوامل اقتصادی شامل نرخ بالای بهره بانکی،نرخ بالای تورم،خصوصی سازی وقیمت غیرواقعی دلار،عوامل سیاسی شامل تحریم های بین المللی ،تحریم های بین المللی بانکی و روابط ضعیف دیپلماتیک،عوامل طبیعی شامل خشکسالی وپدیده گردوغبار،عوامل تولیدی شامل قیمت تمام شده بالا،تکنولوژی ضعیف وکمبود نهاده های تولید،عوامل مدیریتی شامل مدیریت دولتی ،مدیریت ضعیف وعدم انگیزه کافی مدیران و عوامل بازاریابی شامل بسته بندی، کیفیت،کمبود دانش بازاریابی،کانال های توزیع،اشباع بودن بازارهای هدف و هزینه بالای نفوذ در بازار هدف از موانع توسعه صادرات خمیرمایه می باشد.
- Abstract
- There are more than 100,000 hectares of lands cultivated sugarcane in Khuzestan and obtained more than 10 types of main and by- products of this field which are very good product for the production of various industrial products such as MDF and paper and ethanol and animal feed. One of byproducts of sugarcane is molasses that significant volume of that creats suitable field for producing Baker's Yeast. With regards to acceptable quality of the internal Baker's Yeast compared to competitors and very small market share of domestic product in the world market, 2 percent of global demand, it seems the market rate can increase significantly. Considering the potential available in this context, research on barriers to exports by yeast strategies to achieve more global market share is necessary. Results of this research proves that economic factors including high rates of bank rates, high rates of inflation, privatization and unrealistic price of dollars; political factors, including international sanctions, international banking sanctions, weak diplomatic relations; natural factors, including drought and dust phenomenon; production factors, including high cost, poor technology and lack of production inputs; management factors, including government management, poor management and lack of adequate incentives of managers and marketing factors, including packaging, quality, lack of marketing knowledge, distribution channels, saturated markets and High cost of penetration in target market are barriers of exporting yeast.