بررسی رابطه بین بازاریابی درونی و شایستگی سازمانی در شرکتهای خدمات فنی و مهندسی (مطالعه موردی: شرکت مهندسین مشاور نارگان
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55570
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- استاد راهنما
- خانم دکتر حقیقی نسب
- دانشجو
- مرضیه شریعتمداری
- چکیده
- بازاریابی درونی مفهومی نسبتا جدید است که از درون زمینه شرکت های خدماتی برخواسته است و به معنی رابطه میان سازمان با کارکنانش می باشد به گونه ای که بتوان از طریق بوجود آوردن انگیزش و رضایتمندی در کارکنان و سهیم نمودن آنها در ایجاد و پیاده سازی استراتژی ها و اهداف سازمان، ایشان را در جهت مشتری گرایی و ارائه خدمات با کیفیت هدایت نمود. از طرف دیگر در بسیاری از سازمان های خدماتی یکی از منابع ایجاد شایستگی های سازمانی به عنوان یک مزیت رقابتی، جذب، پرورش و نگهداری کارکنان شایسته و اثربخش است. هدف از این پژوهش این است که به بررسی رابطه بین این دو مفهوم پرداخته شود. در این راستا ابتدا مولفه ها و شاخص های بازاریابی درونی و همچنین مولفه ها و شاخص های شایستگی کارکنان یکی از شرکت های پیشرو در ارائه خدمات فنی و مهندسی از طریق مطالعه پژوهش های پیشین و همچنین نظرسنجی از کارشناسان سازمان تعیین گردیده است. سپس براین اساس، وضعیت هریک از این دو عامل در سازمان مورد نظر، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و نهایتا به بررسی میان این دو عامل پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است اولا بازاریابی درونی در سازمان مورد نظر از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و اقدامات بازاریابی درونی مورد توجه کافی و درستی قرار نمی گیرد، ثانیا کارکنان سازمان از سطح مناسبی از شایستگی برخوردارند و ثالثا ارتباط معناداری بین این دو مفهوم در سازمان مزبور وجود ندارد.