عنوان پایان‌نامه

بررسی وضعیت رقابتی صادراتی شرکت چینی ایران (ایرنا)برای ورود به بازارهای بین المللی با استفاده از روش بنچ مارکینگ



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی وضعیت رقابتی صادراتی شرکت چینی ایران (ایرنا)برای ورود به بازارهای بین المللی با استفاده از روش بنچ مارکینگ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43831
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مرداد ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    در دهه‌های اخیر جهانی شدن کسب و کارها دائماًدر حال افزایش بوده که در مقابل شرکتها را ملزم به توسعه استراتژی‌هایی جهت ورود و توسعه کسب و کارهای خود در بازارهای جدید نموده است . یکی از مهم‌ترین تصمیمات استراتژیک که شرکتها با آن مواجه هستند ، روش ورود به بازارهای بین‌المللی است . زیرا در این تصمیم‌گیری شرکتها نه تنها فعالیت خود در بازار خارجی را انتخاب می‌کنند بلکه برنامه‌های بازاریابی خود را نیز مشخص می‌نمایند . از مشخصه‌های دنیای امروز ، تغییرات سریع و مداوم در محیط اقتصادی است که حاصل آن شکل‌گیری رقابت شدید در اقتصاد جهانی است . از آنجا که رقابت پذیری زمینه‌های موفقیت اقتصادی رادر کشورهای مختلف فراهم می‌سازد ، در سالهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است . مساله رقابت پذیری و چگونگی بهبود و ارتقای آن یکی از بحثهای اساسی در گستره‌ی اقتصادهای جهان به شمار می رود . با اینکه کشورها و سازمان‌ها اغلب در جستجوی عوامل کلیدی موفقیت اقتصادی هستند ابتدا بهتر است که با تمرکز بیشتر در جستجوی منشاء این عوامل باشند ، به عبارت دیگر به دنبال پاسخ این سوال برآیند که چه ویژگی‌هایی در یک کشور منجر به ایجاد زمینه‌های موفقیت بین‌المللی آن می شود و یا اینکه چگونه یک کشور زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای ایجاد مزیت و حفظ آن در صنعتی خاص فراهم می آورد . لذا در راستای اهداف و سیاستهای کلان اقتصادی مبنی بر کاهش واردات ، توسعه صادرات و کاهش اتکا به صادرات نفتی و همچنین با توجه به وجود منابع سرشار معدنی و کانی‌های غیر فلزی (‌مواد اولیه ) ، موقعیت ترانزیتی مطلوب ، نیروی کار فراوان ، سوخت ارزان - که از فاکتورهای مهم در تولید اقتصادی این محصول می باشد - صنعت کاشی و سرامیک از سوی کارشناسان وزارت صنایع و معادن از جمله صنایع سودآور و قابل حمایت شناخته شده است با توجه به اهمیت و آینده ی صنعت کاشی و سرامیک در کشور و جهان ،‌ وضعیت تکنولوژی و فنی ، سطح تولید و منابع انسانی ، به نظر می رسد که در میان شرکت‌های رقیب شرکت کاشی و سرامیک ایران ( ایرانا) به دوران بلوغ و خودباوری رسیده و انتظار می رود که با اجرای برنامه‌های عملی طراحی شده و دارا بودن مزیت‌های رقابتی بالقوه به دستاوردهای مهمی در سطح جهان دست یافته و به عنوان عاملی در جهت ارتقای موقعیت کشور جمهوری اسلامی ایران تا سطح پنج کشور برتر جهان در این صنعت باشد . نگاه شرکت ایرانا به وضعیت تولید و بازار مصرف داخلی و خارجی ، نگاهی رقابتی بوده و مدیریت شرکت این وضعیت را چالشی در جهت ارتقاء و جهش می داند . ضمن آنکه رقابتی شدن این واحدها بهترین پاسخ به مشکل مزمن بیکاری در کشور بوده و حذف پدیده‌هایی چون فقر و در نهایت رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت . با عنایت به این امر که اغلب کشورهای برتر در این صنعت در زمره کشورهای در حال توسعه می‌باشند ، لزوم و ضرورت مطالعه همه جانبه جهت برنامه‌ریزی و بهبود رقابت پذیری این صنعت جهت ورود به بازارهای جهانی و ارائه راهکارهایی جدید و کاربردی در این زمینه دو چندان می‌شود . بهبود وضعیت جهانی تولید و صادرات صنعت کاشی و سرامیک در گرو برنامه‌ریزی هوشمندانه به منظور بهبود وضعیت رقابتی این صنعت در بازارهای بین‌المللی است . با توجه به آنکه طرح پژوهشی حاضر با تمرکز بر صنعت کاشی و سرامیک انجام می گیرد ، لازم است تا به شناسایی نقاط قوت و ضعفهای موجود در این صنعت با استفاده از روش بنچ مارکینگ ازطریق ارزیابی مداوم فرایندهای تجاری مورد استفاده در یک سازمان با دیگر سازمان‌های پیشرو در صنعت با هدف کسب اطلاعات و قیاس عملکرد شرکت یا سازمان خود با شرکت یا سازمانی که دارای بهترین عملکرد می باشد ، پرداخته شود. بررسی و قیاس عملکرد سازمان خود با سازمان‌های پیشرو در این صنعت ما را در شناسایی عوامل زمینه‌ساز موفقیت این سازمانها یاری می‌رساند . بر مبنای نتایج حاصل از این بررسی وضعیت رقابت پذیری و جایگاه این صنعت در بازار کشورهای خارجی را می‌توان با استفاده از الگوی مناسب توسعه بخشید
    Abstract
    Following the constant technological improvements, freedom of international trade and the increase of competition in international markets, globalization improves. The occurring increase and vastness with the purpose of entering the international markets has roots in constant technological improvements, public politics in free trade, establishment of international trade facilitation institutions and increased global competition (Daniels and Redebougl, 2004). Accordingly, many of current trade activities such as those of production facilities, liquidity and capital flows and distribution networks possess global aspects and dimensions. This fact implies that every institution and company should be perfectly organized so that it can compete and survive in a world-wide market. Currently it is a reality that a great portion of the new investments are being made on the industries which have been founded on the metal and non-metal mineral resources such as tile and ceramic manufacturing. The high dependency of final production price of this business on the domestic industries has brought it a remarkable situation. The low fuel price, a special factor in tile and ceramic production, is another fact which justifies the reasonable and economic manufacturing of this product. Since the most superior tile and ceramic manufacturers are amongst the countries from the continent of Asia, It is important to conduct a thorough exploration into the relevant subjects. Through such a comprehensive plan it becomes possible to organize and boost the internationally competitiveness of this industry and to put forward some practical and noble ideas and solutions. Generally, the enhancement of the tile and ceramic industry and consequently the export of its products are dependent on a wise planning with the purpose of improving the state of export to and competitiveness in the international markets. This study explores the advantages of export competitiveness of Iran’s tile and ceramic ma