عنوان پایاننامه
بررسی و شناسایی عوامل موثر بر گرایش مصرف کنندگان به کالاهای غیر رسمی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43937
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمد تقی طهرانچی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- وجود کالای قاچاق در بازار کشور ایران یکی از معضلاتی است که در طول سالیان گذشته وجود داشته و ضربههای جبران ناپذیری را نیز بر پیکر اقتصاد کشور وارد ساخته است. علاوه بر کاهش درآمدهای دولت از محل واردات، توزیع اجناس قاچاق به دلیل نبودن نظارت بر آنان مصرف کنندگان را نیز دچار مشکلات بیشماری میکند و اقتصاد زیر زمینی و واسطهای را نیز در کشور تقویت میکند. گوشی تلفن همراه با وجود اینکه کالایی جدید و نوظهور به حساب میآید بازار قابل توجهی را در اختیار دارد. آمارهای غیر رسمی تقاضای گوشی موبایل در کشور را حداقل 12 میلیون در سال برآورد میکنند. حدود 80 تا 85 درصد از این عدد (از نظر برخی فعالان 90 تا 95 درصد) به صورت قاچاق وارد کشور میشود و بحرانی بودن وضعیت فعلی نیاز به هیچ گونه توضیح اضافهای ندارد. برای جلوگیری از این وضعیت ابتداییترین کار شناسایی دلایل استقبال مردم از این گوشیها است. بدیهی است که اگر این گوشیها جذابیت خود را برای مصرف کننده از دست بدهند به مرور جای خود را به محصولات رسمی میدهند. در این تحقیق برای شناسایی دلایل خرید گوشی تلفن همراه قاچاق پرسشنامهای با 31 سوال تنظیم و در اختیار افرادی قرار گرفت که خواسته یا ناخواسته گوشی قاچاق خریداری کرده بودند. سوالات این پرسشنامه به شکل باز و بسته طراحی شده و برای سوالات بسته از طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده به عمل آمد. برای انتخاب افراد از روش نمونهگیری طبقهبندی شده استفاده شد. در این مرحله برای تکمیل پرسشنامهها با 196 نفر مصاحبه شد. 11 عدد از پرسشنامهها به علت ناقص بودن قابل استفاده نبوده و در نهایت از 185 پرسشنامه برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده شد .
- Abstract
- Existence of smuggled goods in the Iranian markets is one of the predicaments which have existed during the past years and has imposed irrecoverable impacts on the body of the state economics. In addition to decreasing the government’s incomes out of import, distribution of smuggled goods will also create several problems for the consumers due to lack of supervision and it enforces the basement and broker economy. Despite mobile receiver is considered a new and novel goods, it has allocated to itself a remarkable market. The informal statistics have estimated the demand for mobile receiver at least 12 millions a year. About 80 to 85% of which (from viewpoint of some agents: 90 to 95%) are imported through smuggle and the critical present status requires no additional explanation. To avoid such a situation, the most primary affair is to identify the reasons for the people’s welcoming such receivers. It is obvious that if such receivers lose their attraction to the consumers, they will gradually be replaced by the official products. In this research, to identify the reasons for purchase of mobile receivers smuggled, a questioner comprising 31 questions was drawn up and submitted to the people who had bought the receivers smuggled whether on purpose or not. The questions contained at this questioner were designed in open ended and closed ended forms. For the closed ended questions a Likert 5-choice spectrum was utilized. To select the people, the classified sampling method was utilized. At this state, to fill up the questioners, interviews were held with 196 persons. 11 of the questioners would not be used due to their defects. Finally, 185 questioners were used for analysis of the data.