عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر آموزش و پرورش روشهای اصلاح رفتار به مادران بر بهبود عملکرد رفتاری و کاهش نشانه های اختلال کاستی توجه



    دانشجو در تاریخ ۲۵ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر آموزش و پرورش روشهای اصلاح رفتار به مادران بر بهبود عملکرد رفتاری و کاهش نشانه های اختلال کاستی توجه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1489ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43842
    تاریخ دفاع
    ۲۵ آذر ۱۳۸۸
    دانشجو
    محسن امیری
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش روش های اصلاح رفتار به مادران بر افزایش عملکرد رفتاری و کاهش نشانه های اختلال کاستی توجه و بیش فعالی فرزندانشان است. بدین جهت تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل همتا سازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل الکترو انسفالوگرافی کمی و پرسشنامه های کانرز والدین و عملکرد رفتاری کودکان در منزل بود. برنامه آموزش روش های اصلاح رفتار در قالب نه جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دوره آموزشی دو گروه پرسشنامه های مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. بررسی و تحلیل نتایج با استفاده از استفاده از و تحلیل (P<0/ نمره افزوده و آزمون تی بیانگر تاثیر کاربندی آزمایشی بر افزایش عملکرد رفتاری( 05 کوواریانس نشانگر تاثیر کاربندی در کاهش، علائم بیش فعالی و شاخص اختلال کاستی توجه و بیش فرزندان مادران گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود، اما هیچ تاثیری بر کاهش (P<0/ فعالی ( 05 کاستی توجه این کودکان را نشان نداد. به صورت کلی یافته ها نشان می دهند که آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران، مشکلات رفتاری فرزندانشان را کاهش می دهد.
    Abstract
    Abstract The purpose the current study was to investigate the effectiveness of the effect of behavior modification methods training to mothers of children with Attention Deficit Disorder (ADHD) in enhancing the behavioral performance and decline symptoms of these children. 24 mothers of children with ADHD were selected using at-hand samplings, who were divided into control and experimental groups (12 mothers in each). Both groups filled parenting Konners questioner and children behavioral performance at home questioner. In the next step the experimental groups were instructed behavior modification method in nine sessions while the control group went on their normal procedures. At the end of the instructional session both groups filled out the mentioned questioners as the post test. Result of the t test showed that instruction of behavior modification methods improved the behavioral performance (P<0/05) and Result of the analysis of covariance showed that decreased hyperactivity symptoms and ADHD Index (P<0/05) among the children of the mothers of the experimental group in comparison with the control group, but there were no effect on inattention factors. Findings show that instruction of behavior modification methods to mothers, decline behavioral problems in their children.