عنوان پایان‌نامه

بررسی موانع و مشکلات دوره های آموزشی ترویج کشاورزی از دیدگاه کشاورزان مروجین شرکت کننده در دوره ها



    دانشجو در تاریخ ۰۵ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی موانع و مشکلات دوره های آموزشی ترویج کشاورزی از دیدگاه کشاورزان مروجین شرکت کننده در دوره ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43421
    تاریخ دفاع
    ۰۵ بهمن ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده این پژوهش به منظور بررسی موانع و مشکلات دوره های آموزشی ترویج کشاورزی از دیدگاه کشاورزان و مروجین شرکت کننده در دوره های ترویج شهرستان دزفول انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر، پیمایشی از نوع تحقیقات توصیفی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش را تعداد (5060N=) نفر از کشاورزان و (50N=) نفر از مروجین شرکت کننده در دوره های ترویج شهرستان دزفول در سال 1388 تشکیل دادند. که از جامعه آماری کشاورزان، تعداد (466n=) نفر کشاورز با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای- نسبتی انتخاب شدند و از جامعه آماری مروجین با توجه به تعداد اندک، همگی آنها (50n=) مورد پژوهش قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته (مروج و کشاورز) که روایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور و همچنین کارشناسان ترویج و پایایی آن پس از انجام یک پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرانباخ در گروه کشاورزان(85/.) و در گروه مروجین(80/.) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش وزن دهی(ارزش گذاری) سؤالات، و همچنین روش های آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی( آزمون خی دو) با استفاده از نرم افزار spss استفاده گردید. برای رسیدن به اهداف پژوهش، چهار سؤال پژوهشی در نظر گرفته شد که نتایج بدست آمده از یافته ها نشان داد که، مشکلات و موانعی از قبیل، عدم تناسب زمانی دوره های برگزار شده با شرایط زمانی کشاورزان، عدم تناسب محتوای ارائه شده در دوره ها با نیازهای آموزشی و شغلی کشاورزان، استفاده کم از مروجین باتجربه و آگاه نسبت به مسائل روز کشاورزی، استفاده کم مروجین از وسایل آموزشی و کمک آموزشی، عدم دسترسی کشاورزان به محتوای آموزشی دوره ها در قالب محمل های اطلاعاتی چون جزوات آموزشی و سی دی، عدم اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان در زمینه برگزاری دوره ها، و پایین بودن سطح سواد کشاورزان، از جمله مشکلات دوره های ترویجی برگزار شده در شهرستان دزفول بوده است، لذا برای ارتقاء کمی و کیفی این دوره ها در آینده، نیاز است دست اندرکاران و مسئولان امر آموزش و ترویج شهرستان، توجه خاصی به دیدگاه ها، نظرات و نیازهای آموزشی کشاورزان به عنوان مخاطبین اصلی این دوره ها و مروجین به عنوان ارائه دهنده محتوای آموزشی، داشته باشند و در جهت رفع نواقص پیشِ روی این دوره ها کوشش کنند تا در نهایت بتوانند به ارتقاء دانش کشاورزی کشاورزان و همچنین رشد کشاورزی منطقه کمکی کرده باشند .
    Abstract
    Abstract This study is to review obstacles and problems of agriculture extension training courses from farmers and extension workers' points of view participating in the courses was in Dezful city. Study methodology, type of survey research is descriptive. The Statistical Society study in this the number (N=5060)farmers and number (N=50)extension workers participating in courses extension Dezful city formed in 1388 year. Statistical Society of the farmers, the number (n=466) people using farmer sampling floor -in exact proportion selected and the statistical community extension workers the small, they all (n=50) were studied. To gather information from the questionnaire made (extension workers and farmers) that validity by the supervisor and consultant experts and extension its rebility after a pre-test and alpha coefficients Cronbach farmers group (./85) and in group extension workers (./80) confirmed. For data analysis method week weight questions(rate), as well as descriptive statistics (frequency, percentage, average) and Inferential statistics(Chi-square test) using spss software was utilized. To achieve the research objectives four research questions were considered of the The findings of this study indicate that problems and obstacles such as lack of time fitness in courses with time conditions of farmers lack of appropriateness of content presented in courses with vocational training needs of farmers, inadequate employment of versed and experienced extension workers about update agricultural issues, inadequate usage of instructional and assistant equipment by extension workers, lack of access to educational content courses in the form of informational means such as instructional pamphlets and CDs, lack of on time delivery of information to the farmers in the field courses, and low literacy level of farmers, are among common problems extension courses held in the city of Dezful, therefore, in order to improve quality and quantity of such course in fut