عنوان پایان‌نامه

بازنمایی قهرمان در سینمای موج نو ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنمایی قهرمان در سینمای موج نو ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8203;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44741
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    اعظم راودراد

    رساله حاضر با عنوان « تحلیل قهرمان در سینمای موج نو ایران در ارتباط با شرایط اجتماعی» ?با استفاده از روش های اسنادی و تحلیل محتوای کیفی ، به بررسی تغییرات مشخصات قهرمانان سینمایی متناسب با تغییرات اجتماعی می پردازد. دوره زمانی مورد بررسی به سال های 48 تا 57 محدود می شود ، دوره ای که همزمان با آماده شدن جامعه برای بروز انقلاب ، موج نو سینمای ایران نیز پا گرفت و مطرح شد. از میان فیلم های منسوب به موج نو که در مورد آنها اتفاق نظر چندانی نیز وجود ندارد ، فیلم هایی که بیشتر منابع آنها را موج نویی محسوب می کردند و از سوی دیگر به سینمای تجاری یا روشنفکری – تجاری نزدیک تر بودند انتخاب شدند . شخصیت قهرمان در این فیلم ها با توجه به تعریفی که ولادیمیر پراپ در تحقیقاتش از قهرمان ارائه می دهد مورد بررسی قرار گرفت. بررسی ها نشان می دهد که برخی از خصوصیات بین این قهرمان و قهرمان دوره پیشین مشترک است ، اما حتی در همین خصوصیات نیز نحوه مواجهه قهرمان با آنها با گذشت زمان فرق کرده است. بعنوان مثال می توان به فقر و طبقه اجتماعی اشاره کرد که در دو قهرمان مشترک است ، اما در حالی که قهرمان دوره پیشین ، در ومقابل این وضعیت خود راضی و امیدوار و آرام بود ، در این دوران در رفتار قهرمانان خشم ، نارضایتی ، عصیان و دعوت به مبارزه ، تلخکامی و ناامیدی و گرایشات مذهبی به چشم می خورد. قهرمان قدیم میل چندانی به تغییر سرنوشت خود نشان نمی داد و تابع قضا و قدر بود ، اما قهرمان جدید جویای تحول و پیگیر ستاندن حقوق خود به هر قیمت ممکن است. به این ترتیب با تغییرات سیاسی – اجتماعی از جمله بالا گرفتن موج احساسات مذهبی ، خشونت حکومت ، جنبش چریکی و بی عدالتی های اجتماعی در کشور و نزدیک شدن به انقلاب ، مشخصات قهرمانان روی پرده نیز با مردم تغییر می کند و سینما تبدیل به آیینه ای راستین از آن چیزی می شود که دردل مردم جریان دارد.
    Abstract
    This thesis ,with the title of "analyzing the role of the hero in iranian new wave cinema" ,practices the changes in characteristic of the cinematic heroes in relation with social changes ,using the attributive and qualitative content analysis methods .the time period of this practice is limited to 1348 to 1357,the years in which new wave of irainian cinema prefaces and flourished ,along with the society getting ready for the revolution. From among the movies which can be attributed to new wave line and that there were few consensuses about them ,those that were confirmed by most of the references and were closer to commercial or intellectual –commercial cinema were selected .according to the definition of hero in Vladimir propp's research the characteristic of the hero was studied. Studies show that there are some commonalities between the characteristics of this hero and that of former one ,but even about these characteristics ,the type of heroes reactions is different from the past. Poverty and the social level ,the two common things between these two heroes can be mentioned as an example ,however the former hero was reconciled , hopeful and calm about his situation ,but anger, dissatisfaction ,defiance ,virulence ,disappointment and religious attitude is visible in the heroes of this period. the former hero wasn't willing to change his destiny and was passive in the face of his fate ,but the new hero was seeking revolution and was serious in grabing his fourtune at any cost. So,along with social-political changes,such as intensifying the wave of religious emotions,regime's violence,guerrilla move and social inequalities in country and getting closer to revolution,the characteristics of the heroes on the silk curtain of cinema changes along the people and cinema turns into a mirror showing a realistic picture of what was going on in people's hearts. Key word:hero,new wave of irainian cinema,revolution,guerrilla move,religious emotions