عنوان پایان‌نامه

بررسی همبستگی بین نتایج آزمونهای VSS و ژئو گیج در راهسازی



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی همبستگی بین نتایج آزمونهای VSS و ژئو گیج در راهسازی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1387;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44621
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۸۸
    دانشجو
    سحر نیکپور

    روش‌های کنترل کیفیت لایه‌های روسازی به طور عمده بر اساس کنترل تراکم در محل است. این روش‌ها کند، وابسته به نیروی کار و دارای دقت نامشخص هستند و همچنین به علت برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت در حداکثر اندازه دانه‌ها، در برخی از مصالح مانند مصالح خرده سنگی و نیز در مصالح خرد¬شونده قابل استفاده نیستند. امروزه در ایران کاربرد مصالح خرده سنگی در خاکریز راه‌ها و راه آهن در حال گسترش است. همچنین در برخی مناطق، مانند جزایر خلیج فارس، به علت در دسترس نبودن مصالح مناسب، از سنگ‌های سست فسیلی در خاکریزها و حتی زیراساس و اساس استفاده می‌شود. کنترل کیفیت این مصالح به علت خرد¬شوندگی با آزمون VSS انجام می‌گیرد. ژئوگیج دستگاه¬ جدید الکترومکانیکی برای اندازه گیری میدانی سختی برجا و مدول الاستیک بستر و لایه¬های روسازی راه است. آزمون¬ غیرمخرب این دستگاه براساس اندازه¬گیری پاسخ توده خاک در مقابل نوسان مداوم انجام می¬شود. امتیاز اصلی این آزمون¬ در مقایسه با آزمون VSS ، سهولت، ارزانی و امکان انجام این آزمون¬ به تعداد زیاد است. بررسی تحقیقات قبلی بر روی همبستگی آزمون ژئوگیج با آزمون بارگذاری صفحه نشان داده است که می¬توان با تقریب خوبی نتایج این دو را با هم همبسته کرد. این همبستگی برای آزمون VSS موسوم به آزمون بارگذاری صفحه سوئیسی تا به حال انجام نگرفته است. هدف تحقیق حاضر یافتن همبستگی بین آزمون‌های VSS و ژئوگیج با هدف جایگزینی آزمون ژئوگیج به جای VSS به ویژه در کنترل کیفیت لایه¬های روسازی است. به منظور برقراری همبستگی بین آزمون‌های ژئوگیج و VSS، آزمون‌های برجا بر روی قطعه¬های 1 و 2 پروژه آزادراه خرم آباد- پل زال و برای لایه‌های خرده سنگی و لایه‌های بستر، زیراساس و اساس درشت¬دانه انجام گرفت. در هر نقطه، آزمون‌های VSS و ژئوگیج و آزمایش¬های تکمیلی دانه بندی، تعیین حدود اتربرگ، تعیین وزن مخصوص برجا، تعیین وزن مخصوص آزمایشگاهی و هم ارز ماسه¬ انجام شد. سپس قرائت‌های آزمون ژئوگیج بر اساس برخی ضوابط از جمله انحراف معیار و انحراف از میانگین تصحیح شد و نتایج با مدول VSS همبسته گردید. مقایسه نتایج تحقیق حاضر با نتایج تحقیقات مشابه قبلی نشان داد که می‌توان داده‌های به دست آمده در این پژوهش را به عنوان مکملی بر داده‌های قبلی در نظر گرفت. بر این اساس و با فرض هم خانواده بودن مجموعه نتایج، روابط همبستگی تازه¬ای در رساله حاضر تعریف گردید.
    Abstract
    The current methods concerning quality control for the construction of pavement layers are mainly based on performing in-place density controls. These methods are considered slow, hazardous, labor intensive and of uncertain accuracy. They also, due to certain restrictions, such as limitations on maximum grain size, in some materials such as stone aggregates are not usable. They are also unusable in crumbly materials. Today in Iran, the usage of stone aggregates in road and railway backfills is growing. Also, in some areas, such as Persian Gulf Islands, due to unavailability of appropriate materials, loose fossil stones are used in backfills and even bases and subbases. The quality control of these layers is done with VSS test. Geogauge is a new electromechanical device which measures in-place stiffness and elastic modulus of subgrade and pavement layers. This non-destructive testing device is carried out based on the response of the soil to the continuously oscillation. The main advantages of this test compared with the VSS test are easiness, cheapness and possibility of performing this test repetitively. Previous researches show that there is a good correlation between the Geogauge and Plate Load Test. The correlation between the Geogauge and the VSS tests which is also called Swiss Plate Load Test has not been done so far. The goal of this study is investigation on correlation between VSS and Geogauge tests with the aim of replacing Geogauge with VSS, particularly in quality control of pavement layers. To assess the correlation between Geogauge and VSS tests, a series of field tests were conducted on selected sections of parts 1 and 2 of "Khorramabad – Zaal Bridge" Freeway for pavement layers such as subgrade, subbase and base and stone aggregates. The field tests included Geogauge and VSS tests and complementary tests such as classification, Atterberg limit test, in-place and laboratory unit weight and sand equivalent tests were performed . Then results of the Geogauge test were corrected according to some criteria such as deviations from the mean and standard deviation. Then the statistical analysis was performed with the Geogauge and VSS modulus results. The statistical relation obtained was compared to some work done by other researchers. The results of comparison showed the data obtained in this study can be a complementary to previous researches. Based on this assumption, new correlations were defined in this thesis.