«تحلیل میزان تمایل به کار تیمی در محیطهای تولید علم و دانش (مطالعه موردی: گروههای مدیریت در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)»
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43900
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مرداد ۱۳۸۸
- دانشجو
- مریم میر طاهری
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- «به دنیا نیامده¬ایم که همه کارها را انجام دهیم، آمده¬ایم که کاری انجام دهیم.» و پیداست که وقتی با هم باشیم کارهای بزرگ¬تری انجام می¬دهیم. دلیل تشکیل سازمان¬ها نیز چنین بوده است که گرد هم می¬آییم تا آن چه را که هریک از ما به تنهایی نمی¬توانیم انجام دهیم، همه با هم انجام دهیم. رمز و راز تشکیل تیم¬ها و انجام کارهای تیمی موفق نیز در باور به «هوش جمعی» و اینکه «هیچ¬ یک از ما به اندازه همه ما هوشمند نیست» نهفته است و اهمیت این امر در زمانه¬ای که زندگی می¬کنیم بسیار ملموس¬تر است. امروزه حجم دانش بشری چنان گستره¬ای یافته است که تخصص را تا حد زیادی الزامی کرده است. هر روز بیش از چهار هزار عنوان کتاب در سراسر جهان منتشر می¬شود و بیش از یک میلیون صفحه الکترونیکی به اطلاعات اینترنتی اضافه می¬شود. در چنین زمانه¬ای بسیار دور از ذهن است که بتوان هنوز حکمایی را تصور کرد که همزمان به چند شاخه از علوم تسلط داشته باشند. بنابراین در مقطعی از تاریخ بشری ایستاده¬ایم که بیش از هر زمان دیگری عبارت «همه چیز را همگان دانند» مصداق یافته است. از اینرو لازمست که شرکتها، سازمانها و موسسات مختلف برای رسیدن به موفقیت؛ دانش، مهارت، تجربه و دیدگاههای تمامی اعضاء و کارکنان خود را به کار گیرند و برای آماده¬¬سازی و ایجاد فرهنگ کارتیمی، اقدامات بایسته و شایسته¬ای را به عمل آورند. (بلانچارد، 1382، مقدمه) در تحقیق حاضر، که توصیفی و از نوع پیمایشی است، برای بررسی و شناسایی عواملی که مانع از انجام کارتیمی در محیطهای دانشگاهی می¬شوند از یک مدل معروف آسیب شناسی (مدل سه شاخکی دکتر میرزایی) استفاده گردیده. بر اساس این مدل موانع ایجاد کارتیمی در سه شاخه رفتاری (محتوایی)، ساختاری و زمینه¬ای (محیطی) مورد بررسی، و میزان تمایل و نگرش اساتید دانشکده مدیریت تهران، نسبت به انجام کارتیمی در محیطهای دانشگاهی سنجیده شده است. فرضیات اهم مطرح شده در قالب این مدل نیز، پس از انجام مطالعات کتابخانه¬ای، جستجوی اینترنتی و انجام مصاحبه¬های اکتشافی، به شرح ذیل می¬باشند؛ • بین عوامل رفتاری و تمایل به انجام کارتیمی در محیطهای دانشگاهی رابطه معناداری وجود دارد. • بین عوامل ساختاری و تمایل به انجام کارتیمی در محیطهای دانشگاهی رابطه معناداری وجود دارد. • بین عوامل زمینه¬ای و تمایل به انجام کار
- Abstract
- In order to succeed at business environments and in respond to those challenges encountered by organizations, it is necessary that knowledge, skills, experience, expertise and viewpoints of all employees and members of an organization be united and activities done on a team basis; since the spirit for a team work like any other work is prepared by education, cultural planning and ceaseless support of high rank managers, etc., thus we may play a significant role by a proper planning and preparing the required conditions and facilities by Scientific & Knowledge Environments (such as schools and universities) in production and development of partnership culture at society; By using a well-known pathological method (Dr. Mirzaei’s three-branch model), the present Research aims at identifying and analyzing those impediment factors of team work at academic environments; based on this model, impediment factors of team work are identified in three branches of behavioral (content-based), co-structural and context (environment-based) and by non-parametric statistical tests (sign test, spearman correlation coefficient, Friedman test, and Mann-Whitney Test) and are analyzed with the aid of SPSS Software; Also Instructors’ level of tendency and regarding for team work at academic environments were evaluated and the relation of this subject with above-said impediments was specified; Most important hypothesis discussed in this model are as follows: • There is a meaningful correlation between threefold factors (behavioral, co-structural, context) and tendency to team work in academic environments; Research results showed that co-structural, contextual and ultimately content-based factors, respectively, have the most influence on non-implementation of team work at academic environments; • Most important co-structural impediments in a respective order are: executive bylaw or act, education, reward & appraisal system, performance evaluation system and supportive managemen