امکان سنجی ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کار بر محور
- رشته تحصیلی
- علوم کتابداری و اطلاع رسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 548ک;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43823
- تاریخ دفاع
- ۰۹ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- طاهره مظفری
- استاد راهنما
- فاطمه فهیم نیا
- چکیده
- در این پژوهش به امکان سنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی با توجه به نیازها و توانمندی های جامعه استفاده کننده و با لحاظ نمودن وضعیت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران از بعد امکانات، نیروی انسانی و تجهیزات و بودجه پرداخته شده است. روش این پژوهش مطالعه موردی از نوع پیمایشی توصیفی می باشد. این پژوهش در دوبخش انجام می گیرد: بخش اول به نظرسنجی از کاربران و بخش دوم به بررسی امکانات و توانایی های کتابخانه می پردازد. جامعه پژوهش در بخش اول کاربران مقطع تحصیلات تکمیلی، و در بخش دوم کتابداران مرجع و مدیر کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران می باشد. برای گردآوری داده ها ازسه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و داده ها با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بررسی نشان می دهد کاربران به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی دسترسی دارند، آشنایی نسبتا مطلوبی با این فناوری ها دارند و تمایل زیادی به دریافت خدمات مرجع الکترونیکی دارند. تمامی اجراکنندگان(کتابداران مرجع و مدیر کتابخانه) با ایجاد این خدمات در کتابخانه موافق هستند. کتابداران از لحاظ مهارت به طور کلی در سطح متوسط قرار دارند. کتابخانه از بعد مالی و فنی از شرایط مناسبی برای اجرای این خدمات برخوردار می باشد.
- Abstract
- The aim of this research is to study the feasibility of implementing electronic reference services in the Central Library and Documentation Center of UT. The approach of this study is user centered. This research investigates the needs and conditions of users, competencies of reference librarians and the financial and technological conditions of the library for implementing electronic reference service. The research is a case study and has been carried out on the basis of descriptive method through the use of three researcher developed questionnaires. The populations of the study are library users that are postgraduate students of UT, reference librarians and head manager of the library. The results of the study indicate that users have access to IT, users are familiar with IT in an almost appropiate level and they want very much electronic reference services. All of the staff and manager are agree with launching these services. Staff have average competency and regarding the technological and financial aspect, the library has appropriate conditions. Considering the findings, the proposed model for presenting these services in the library was offered.