عنوان پایان‌نامه

نقش عکاسی در هنرهای جدید ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش عکاسی در هنرهای جدید ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8122;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44010
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
    دانشجو
    فرشته دیانت
    استاد راهنما
    محمد ستاری

    روشن است که به وجودآمدن و پیشرفت هر هنری رابطه‌ی تنگاتنگی با سایر هنرها دارد؛ هم‌چنان که با وجود استقلال نسبیِ عرصه‌های عکاسی و هنرِجدید بین این دو مناسبات پیچیده‌ای وجود دارد که سبب گسترش هم‌زمان کاربرد آن‌ها شده است. هنرِجدید ایران نیز از این امر مستثنی نیست. به همین دلیل در ابتدا به تأثیرات متقابل عکاسی و هنر پرداخته شده و بهتدریج با آغاز تاریخ هنرجدید ایران اهمیت کارکرد عکاسی در آثار هنری برجسته ایرانی بررسی شده است. متأسفانه با وجود اهمیت فراوان این مقوله‌ی هنری(هنر جدید)، این موضوع تا کنون بررسی نشده است. لذا دو نمایشگاه هنرِمفهومی و هنرِجدید برگزارشده در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران را به عنوان پایه‌ی اصلی جامعه‌ی آماری خود در این زمینه قرار داده‌ام. با توجه به نقش برجسته‌ی عکاسی در شاخه‌های هنرجدید و عدم بررسی در ایران، در این پایان‌نامه سعی بر آن است تا آثار قابل طرح، به‌خصوص در حیطه‌ی هنرِمفهومی، ویدئو-اینستالیشن و هنرِأرضی در سالیان اخیر مورد بررسی‌ قرار گرفته و به کاربرد گسترده‌ی عکاسی در شکل نمایشی و بیان مفهومی اثر پرداخته شود. با توجه به گسترش شاخه‌های هنر جدید در آن سوی مرزها و علاقه و پیگیری این حوزه توسط هنرمند ایرانی و همچنین کاربرد گسترده‌ی عکاسی در این زمینه، بررسی »نقش عکاسی در هنر جدید ایران» خالی از فایده نیست.
    Abstract
    It is clear that emerged development of any art form has a close relationship with other kinds of art. Despite relative autonomy of photography and new art, there exists complex relationship within these two fields which has brought about their simultaneous progression. And Iran’s new art is not an exception. Therefore, the influence of photography on art and at the same time, the effects of art on photography have been discussed at the beginning, and then with the advent of Iranian’s new art, the importance of the role of photography in some outstanding works of art has been taken into consideration. In spite of the significant role of new art, unfortunately it has not been seriously investigated yet. Therefore, two exhibitions regarding Conceptual Art and New Art which have been held in contemporary art museum of Tehran are basic references for whatever researches I have done and the statistical information I have given during the project. Regarding the outstanding role photography has in new art subdivisions, and lack of examination of it in Iran, it is has been tended to examine recently presented works of art - Conceptual Art, Video-installation, and Land Art in this thesis. Also it has been made effort to discuss the abundant use of photography in the formal and conceptual expression of works of art. Considering the expansion of new art subdivisions abroad, Iranians’ interest in new art, and the extensive use of photography in this context, “the role of photography in Iran’s new art” is worth being examined.