عنوان پایاننامه
بررسی تاثیر شرایط انتخاب کالاها بر گزینش مصرف کنندگان از میان محصولات لذت بخش و سودمند
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43554
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۸
- دانشجو
- امین عطاری
- چکیده
- انتخاب های مصرف کنندگان متأثر از ملاحظات مربوط به کسب فایده و لذت است. افراد گاهی جهت کسب لذت و به منظور خوشی و تفریح به مصرف کالاها می پردازند و گاهی به دنبال کسب یک منفعت و سود مشخص هستند. به جهت اینکه مصرف کنندگان در هر انتخابی این دغدغه را در نظر می گیرند و به این دلیل که اساسا کالاهای مختلف در برآوردن این نوع منافع متفاوتند جریانی از رفتار مصرف کننده به بررسی انتخاب های مصرف کنندگان در مورد این دو نوع کالا پرداخته است. به طور کلی، کالاهای لذت بخش، تجربه لذت، تفریح و هیجان بیشتری را فراهم می آورند؛ در حالی که کالاهای سودمند اساساً ابزاری و عملکردی هستند. هر چند تمایز میان کالاهای لذتبخش و سودمند به معنی خوب یا بدبودن آنها نیست؛ انتخاب مصرفکنندگان بین آن دو متأثر از این واقعیت است که تا چه میزان انتخاب کالای لذتبخش قابل توجیه است. آن دسته از شرایط که نیاز به توجیه را افزایش (کاهش) میدهند منجر به ترجیح گزینههای سودمند (لذتبخش) می گردند. علت این امر دشواری در توجیه انتخاب گزینه لذتبخش در مقایسه با گزینه سودمند مطرح شده است. این تحقیق به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه شرایط مختلف انتخاب کالاها بر گزینش مصرف کنندگان از میان کالاهای لذت¬بخش و سودمند تأثیر می گذارد. در این تحقیق، با استفاده از روش تحقیق آزمایشی، با تغییردادن متغیر مستقل (شرایط عرضه و انتخاب کالاها) اثر آن بر متغیر وابسته (انتخاب مصرفکنندگان از میان کالاهای لذتبخش و سودمند) مورد سنجش قرار گرفته است. بدین منظور یکصد و شانزده پاسخگو به دو دسته پنجاه و هشت نفره تقسیم شدند و هر گروه در موقعیت خاصی برای انتخاب کالای لذت بخش یا سودمند قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحقیق، نقش توجیه در انتخاب کالاهای لذت بخش و سودمند را تأیید کرده است.
- Abstract
- Abstract Consumer choices are affected by utilitarian and hedonic considerations. People sometimes consume products to have pleasure and fun, and sometimes for acquiring a certain benefit and utility. Because consumers in every choice consider this consideration and because different products are different in providing these benefits, a stream of consumer behavior has addressed the consumer manner in choosing between these two types of products. Generally, hedonic products provide more experience of pleasure, fun and excitement; but utilitarian products are basically instrumental and functional. Although the distinguish between hedonic and utilitarian products doesn’t mean they are good or bad; consumers choice between them is affected by the reality that how much choosing hedonic product is justifiable. The situations which increase (decrease) the need for justification lead to prefer the utilitarian (hedonic) alternative. It has been proposed that the difficulty of justifying the choice of hedonic product is the reason for this matter. This research examines the issue of how different situations for choosing products influences consumers choice between hedonic and utilitarian alternatives. In this research, by using experimental research method, the influence of changing the independent variable on dependent variable has been measured. For this reason, one hundred and sixteen respondents have been divided into two equal groups and each group experienced a certain situation for choosing hedonic or utilitarian alternatives. Research results, have confirmed the role of justification in the choice of hedonic and utilitarian products. Keywords: Consumer choice, Preference reversal, Hedonic products, Utilitarian products.