عنوان پایاننامه
ارایه مدلی حهت شناخت عوامل تاثیر گذار بر پذیرش بانکداری اینترنتی درایران وتحلیل نتایج با روش شناختی فازی
- رشته تحصیلی
- مهندسی سیستم های اقتصادی - اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43770;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1702
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- حمید محمدلو
- استاد راهنما
- عباس کرامتی
- چکیده
- در این پژوهش، عوامل موثر بر پذیرش و استفاده از سرویس¬های بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان بانک در جامعه ایرانی بررسی شده است. ابتدا عوامل تاثیرگذار در پذیرش بانکداری الکترونیک با تمرکز بر بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانکها با مطالعه ادبیات موضوع مشخص شد و مدلی بر مبنای مدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی ارائه شد. سپس مدل مورد نظر مورد آزمون قرار گرفت. جهت آزمون مدل، تحقیقی میدانی بر روی مشتریان بانک انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است و داده¬های حاصل با استفاده از تکنیک های تحلیل همبستگی و الگوریتم¬های معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. در ادامه به منظور تحلیل حساسیت مدل از نقشه شناخت فازی استفاده شد. در این مطالعه مشخص شد که فاکتور علاقه و خلاقیت در زمینه پذیرش نوآوری تاثیرگذاری زیادی بر روی پذیرش افراد دارد. این فاکتور علاوه بر تاثیر مستقیم بر روی پذیرش تاثیر غیر مستقیم نیز روی آن دارد. . بدین صورت که می تواند باعث کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و متعاقب آن بالا رفتن درک او از کارایی و راحتی و در نتیجه پذیرش شود. در ادامه به منظور ارائه راهکارهایی برای افزایش مشتریان بانکداری اینترنتی مشخص شد که بهبود فاکتورهای مهیا بودن شرایط و هنجارها، بیشترین تاثیر را در پذیرش خواهد گذاشت. بدین معنا که بانک ها می¬توانند به منظور افزایش مشتریان اینترنتی خود، تا جاییکه ممکن است با از میان برداشتن شرایطی که به عنوان بازدارنده شناخته می شوند (هزینه¬های تراکنش، ضوابط فعالسازی حساب اینترنتی) و همچنین تبلیغات هدفدار در رسانه (مثل تبلیغ افراد مشهور و شناخته شده در میان مردم که از این سیستم استفاده می¬کنند) این نوع بانداری را به عنوان یک هنجار معرفی کنند. کلیدواژگان: بانکداری اینترنتی، پذیرش تکنولوژی، روش شناختی فازی
- Abstract
- In this research we have evaluated factors effecting the adoption of Internet banking. First, impact factor of Electronic banking adoption with focus on Internet banking adoption among banking service customers, was recognized and a model based on existing models in the field of adoption is proposed. Then the proposed model was evaluated. For testing model a field research was conducted on bank customers. We used questionnaire to gather data and the data was analyzed with correlation and Structural Equation modeling (SEM) techniques. In continue, for sensibility analyzes we used fuzzy cognitive map. In this research we have recognized that Innovativeness and Interest in field of innovation adoption has a high impact on adoption of Internet banking. Results show that while this factor has a direct effect on adoption, it also has an indirect effect on adoption. This factor will cause an increase in information acquisition, following that customer perception about usefulness and ease of use will be increased and so adoption will be promoted. Results also show that perceived behavioral control, Perceived usefulness, Perceived ease of use significantly influence customers’ intention toward adopting Internet banking. Theoretical contributions and practical implications of the findings are discussed and suggestions for future research are presented. Keywords: Internet banking, Technology adoption, Fuzzy cognitive map