عنوان پایان‌نامه

بررسی شیوه های بهبود کیفیت خدمات در کتابخانه های عمومی تهران بزرگ



    دانشجو در تاریخ ۰۴ مرداد ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی شیوه های بهبود کیفیت خدمات در کتابخانه های عمومی تهران بزرگ" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43385
    تاریخ دفاع
    ۰۴ مرداد ۱۳۸۸
    دانشجو
    شیوا رهگذر
    استاد راهنما
    محمد حقیقی

    بیکن : مطالعه انسان را به تکامل می رساند پیشروی به سوی عصر دانش مستلزم وجود موسسات یادگیری است وجوامع پویا فراتر از عصر اطلاعتند و از طریق عصر ارتباطات به سوی عصر دانش پیش می روند . لذا کتابخانه های عمومی الزاما باید زیر ساختاری ایجاد کنند که با نیاز های بر آمده از جوامع خویش تطبیق نماید . قدم هایی که کتابخانه عمومی باید بردارد ایجاد پلی برای دانش خواهد بود که عبارتند از: توجیه زمان حاضر و رها ساختن زمان گذشته، جا به جایی در زیر ساخت کتابخانه از تکنولوژی مدارک نوشتاری به تکنولوژی مدارک جدید نوشتاری ، از حالت واحد به حالات متعدد می باشد. کتابخانه عمومی، محلی توسط سازمان های وابسته به آنها تاسیس و حمایت مالی می شود ، و مواد خواندنی را بدون تعصب در دسترس کلیه علاقمندان قرار می دهد.(گراید لاینز ،1986 :1) در این تحقیق چگونه بهتر اجرا شدن خدمات وبهبود کیفیت در کتابخانه های عمومی موردبررسی قرار گرفته تابتوان برای حل مشکلات و کسب مهارت ها ،کتابخانه های عمومی را از یک ساختار نظری به یک مدل عملی و قابل لمس تهیه اطلاعات تغییرداد. برای انجام این کار لازم است فعالیت های آموزشی کتابخانه های عمومی دردو جهت گروه مراجعه کنندگان واعضا از یکسو و کارکنان و مدیران از سوی دیگر بررسی شود . جهت بررسی بهبود کیفیت خدمات در کتابخانه های عمومی مبنی بر چهار فرضیه ارایه شده است که با استفاده از دو پرسشنامه مجزا برای کارکنان و اعضاء طراحی گردیده است و برای سنجش پایایی و سازگاری سوالات از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. بر طبق نتا یج تحلیل آماری همگی فرضیات با استفاده از آزمون Tاستودنت تأیید شدند.همچنین برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شده است.
    Abstract
    Bacan: Study Evolves Human BeingAdvancement toward knowledge era requires the existence of learning institutions. And dynamic societies are superior to the information era and go toward knowledge era through information era. Thus, public libraries must create an infrastructure which conforms to the requirements arisen from their own societies. The steps to be taken by the public libraries will be a bridge for the knowledge; these steps include: justification of the present time and abandonment of the past, transformation in the library’s infrastructure from technology of written documents to technology of modern written documents, transformation in library’s services from a single state to multiple states and creation of learning institutions for societies. Public libraries are founded and sponsored by central and local governments through the affiliated organizations and make the reading materials available for all the interested people without any bias (Gruide Lines, 1986, 1). Inasmuch as public libraries services have been formed based on information access for everybody without consideration of age, race, gender, religion, nationality, language or social status, they present the only socio-cultural institutions which are suitable paths for distribution of information and access to knowledge for everyone with the least expense.In this research, the ways of better implementation of services and improvement of quality have been studied in order that we can change public libraries from a theoretical structure to a practical and tangible pattern of providing information for the purpose of solving problems and acquiring skills. In order to achieve this, it is necessary to study the educational activities of public libraries be scrutinized from the two aspects of library users/members and the clerks/managers. Thereby, a pyramid will be created in which each goal will create a further goal; a public library tends to have a central role in the society. In order to perform this new role, cooperation between public libraries and municipal offices, relation between the user and clerk (who must learn what they want and what must they expect from a library, and how a library can be efficient); in order to improve the attractiveness of quality in public libraries services, providing the education grounds whether formally or informally is also necessary; and in order to acquire literacy standards, cultural awareness and social opportunities that are very crucial in scientific progress of developing countries is a requirement. In order to study the improvement of services quality in public libraries a method based on four hypotheses is designed which is performed through two separate questionnaires for the clerks and the members, and in order to measure the durability and compatibility of the questions, Croon Bach alpha technique has been used. According to the results of statistical analysis, all hypotheses were confirmed by using student’s T test. Also, for research hypotheses Anova analysis has been used.