عنوان پایاننامه
بررسی عامل رویکرد تئاترایران به عصر مشروطه (۸۵-۷۵)با محوریت زن، تجدد، آزادیخواهی.
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8241;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44896
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۸۸
- دانشجو
- لیلا برخورداری
- استاد راهنما
- تاجبخش فنائیان
- چکیده
- این پژوهش در هشت فصل اصلی گرد آوری شده است .فصول ابتدایی آن نگاهی تاریخی به اوضاع سیاسی دوران قاجار ، مشروطه و ادبیات مشروطه و اوضاع اجتماعی زنان در این دوره داشته و پس از نگاهی گذرا به نحوه ی ورود تئاتر به ایران ، درفصول بعدی ،ضمن تحقیق تاریخی در زمینه ی نمایشنامه های مورد نظر، جهت روشن شدن نقاط مبهم با نویسندگان آنها، به بحث و گفت و گو میپردازد. با توجه به ازدیاد رجوع نویسندگان معاصر به دوره ی قاجار ، سه نمایشنامه مورد انتخاب قرار گرفته وهدف کلی پژوهش بررسی علل اصلی رویکرد این نمایشنامه نویسان با محوریت زن،تجدد و آزادیخو اهی قرار گرفته است .این تحقیق در بخش بررسی صبغه ی تاریخی از روش کتابخانه ای و در بخش معاصر از روش میدانی سود می برد.
- Abstract
- This research is compiled in eight major chapters. Early chapters have historical approach to political situation in Qajar Era, Constitutional Era ,Constitutional period and Constitutional literature and also social situation of women. Then, we would have a glance at the entering of drama in Iran .In addition to historical research on the considered plays, in later chapters we will have discussion on their vague points. Due to excess of contemporary writers referring to Qajar Era ,three plays have been considered. The general purpose of this research is to study why these playwrights concentrate on women ,modernism and liberalism. In field of analyzing historical background ,this research uses library sources and in contemporary uses case study.