عنوان پایان‌نامه

طراحی برنامه رابطه درمانی تحولی (فلورتایم) بر پایه هنر موسیقی و ارزیابی اثر بخسی آن در مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان خودمانده



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی برنامه رابطه درمانی تحولی (فلورتایم) بر پایه هنر موسیقی و ارزیابی اثر بخسی آن در مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان خودمانده" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74098;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2449;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74098;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2449
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

    چکیده هدف: بازی درمانی و موسیقی درمانی از مهم¬ترین درمان¬های توصیه شده به کودکان طیف خودمانده است و تا به حال از این دو روش برنامه¬های آموزشی و درمانی مختلفی برای کودکان طیف خودمانده پیشنهاد شده است. این پژوهش با هدف طراحی یک برنامه جامع از نوع بازی درمانی و کودک محور همراه با مشارکت مادر به نام برنامه رابطه درمانی تحولی ( فلورتایم) برپایه هنر موسیقی و اثربخشی آن در مهارت¬های ارتباطی و اجتماعی کودکان خودمانده صورت پذیرفته است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر مشتمل بر تمامی کودکان اختلال طیف خودمانده در سطح 1 ( نیازمند حمایت) در مقطع پیش دبستانی است که به مراکز درمانی و آموزشی شهر تهران در سال 1394 مراجعه نموده¬اند. تعداد 16 کودک پسر دارای اختلال طیف خودمانده به همراه مادرانشان به صورت در دسترس از دو مرکز آموزشی - درمانی انتخاب ¬گردید و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 8 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به منظور تشخیص اختلال خودماندگی و همچنین اثربخشی برنامه مداخله¬ای از سه پرسشنامه مقیاس تشخیصی خودماندگی، فهرست ارزشیابی درمان خودماندگی و پرسشنامه تعامل مادر-کودک استفاده گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. یافته-ها: نتایج بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس و اندازه¬گیری‌های مکرر نشان داد که کودکان خودمانده گروه آزمایش پس از دریافت برنامه رابطه درمانی تحولی (فلورتایم) برپایه هنر موسیقی در مهارت¬های ارتباطی، اجتماعی و تعامل مادر-کودک با گروه کنترل تفاوت معنادار دارند. نتیجه گیری: از یافته های بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد که برنامه رابطه درمانی تحولی برپایه هنر موسیقی می¬تواند باعث افزایش مهارت¬های ارتباطی و اجتماعی کودکان خودمانده و همچنین تعامل موثر مادر و کودک شود. واژگان کلیدی: خودماندگی، رابطه درمانی تحولی، فلورتایم، بازی درمانی، موسیقی درمانی، مهارت¬های ارتباطی و اجتماعی، تعامل مادر – کودک
    Abstract
    Abstract Objective: The aim of present study was to designing music based developmental relation therapy (floor time) program and evaluating effectiveness on enhancing communication and social skills of children with autistic spectrum disorder. Methods: The population of this study included all primary schools children at level 1 of autistic spectrum disorder (requiring support), who referred to Tavana Harekat clinic and autism charity center of Tehran in 2015-2016. Sixteen autistic boys and their mothers were conveniently selected and randomly divided in experimental and control groups (N=8). ATEC, GARS-2 and MCRE questionnaires were used to diagnose autism disorder and evaluate the effectiveness of intervention program. In this practical study we used pre- and post-test design with the control group. Results: The results of the analysis of variance, covariance and repeated measure analysis showed that there was a significant difference between intervention and control groups in terms of communicational and social skills and child-mother interaction. Conclusion: The results suggested that floor time music therapy-based intervention program could significantly increase the communication and social skills of children with autistic spectrum disorder. Keywords: Autism, floor time, music, communication, social skill, mother child interaction