بررسی اثر افزایش قیمت حاملهای منتخب انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای در کاهش انتشار آلاینده ها
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی-اقتصادمحیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1286;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47787
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سیده زهرا طباطبایی نژاد
- استاد راهنما
- مجید احمدیان
- چکیده
- در طول سالیان گذشته پرداخت یارانه در بخش انرژی باعث تقاضای فزاینده حامل های انرژی شده است . در بخش حمل و نقل جاده ای نیز یارانه موجب پایین نگه داشته شدن قیمت بنزین وگازوئیل شده است . پایین بودن قیمت سوخت همراه با بالا بودن عمر خودروها و همچنین تولید گسترده وسایل نقلیه با بازدهی پایین موجب مصرف بی رویه سوخت شده است که از پیامدهای این مسئله انتشار گسترده انواع آلاینده ها است . با توجه به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا استفاده از سیاست قیمتی است ، لذا در این مطالعه سعی شده اثر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بر انتشار آلاینده های CO, CO2, SO2 ,NOX ,CH ,SPM بررسی شود. برای این منظور ابتدا توابع تقاضای بنزین وگازوئیل ، به صورت لگاریتمی برآورد گردید . سپس با توجه به کشش های قیمتی ، اثر افزایش قیمت بنزین وگاروئیل بر تقاضای این دو حامل محاسبه گردید. در نهایت با استفاده از نرم افزار انرژی و محیط زیست اثر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بر انتشار آلاینده های مورد نظر بررسی شد. نتایج نشان می دهد با وجود کشش های قیمتی پایین برای هر دو حامل ، در صورت افزایش قابل توجه قیمت ها (با توجه به طرح هدفمند کردن یارانه ها)، انتشار آلاینده ها به صورت معنی دار کاهش می یابد . بدین صورت که افزایش 200 درصدی قیمت حامل ها به صورت همزمان با فرض ثابت بودن سایر شرایط موجب کاهش انتشار آلاینده ها به میزان CO 33 درصد ، CH 29 درصد ، SPM 19 درصد و NOX 16درصد می شود .
- Abstract
- Subsidies make energy carriers demand are growing rapidly in the the energy sector during last years. In the road transport sector more subsidy led to keep down prices of gasoline and diesel .Low prices of fuel along with high-life of vehicles and also the expansive production of vehicles with low efficiency caused indetermined consumption of fuel,emitting more emissions with various pollutants. Considering the strategy that reduces air pollution due to the price policy use , it is reviewed and studied the effect of increasing prices of diesel and gasoline on emissions of pollutant like CO,CO2,SO2,NOX,SPM.For this purpose.first diesel and gasoline demand functions were estimated then the price elasticity of the effects of rising gasoline prices on demand of the two carriers was calculated . Finally using the software environment and energy , the impacts of rising prices of gasoline and diesel on emissions were analyzed. The results show that despite the lower price elasticity of both carriers due to targeted subsidies design, emissions are reduced significantly.Increasing 200 percent the prices of both carriers , reduces CO about 33%,CH about 29% and SPM and NOx around 19% and 16% respectively.