عنوان پایان‌نامه

طراحی برنامه مداخله ای پردازش شنیداری مرکزی و بررسی اثر بخشی آن بر روان خوانی ،درک خواندن و ادراک شنیداری در دانش آموزان نارسا خوان




    رشته تحصیلی
    روانشناسی تربیتی
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77308;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2525;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 77308;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2525
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۵

    چکیده: پژوهش حاضر شامل دو بخش است. بخش اول با هدف طراحی برنامه جامع توان‌بخشی پردازش شنیداری مرکزی و مطالعه دوم با هدف بررسی اثربخشی برنامه مذکور بر روان‌خوانی، درک خواندن و ادراک شنیداری در دانش‌آموزان نارساخوان انجام شده است. در بخش اول، نخست مبانی نظری برنامه پردازش شنیداری مرکزی مطالعه شد و منابع، پژوهش‌ها و برنامه‌های موجود با هدف شناسایی عوامل و مؤلفه‌های مؤثر آموزشی و آشنایی با نقاط قوت و ضعف آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. سپس نیازسنجی از متخصصان و دست‌اندرکاران توان‌بخشی حوزه نارساخوانی و اختلال پردازش شنیداری مرکزی انجام شد. براساس اطلاعات به دست‌آمده از مراحل بالا نسخه اولیه برنامه جامع توانبخشی پردازش شنیداری مرکزی تهیه شد و روایی محتوایی و صوری آن مورد تایید قرار گرفت. پس از آن اجرای آزمایشی و بازنگری برنامه صورت گرفت و سپس نسخه نهایی تدوین شد. بعد از تدوین برنامه، پژوهشی شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری طراحی گردید. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه‌های دوم، سوم و چهارم دبستان بودند که در مراکز اختلالات یادگیری شهر تهران، با تشخیص نارساخوانی آموزش می‌دیدند. ابتدا به وسیله سیاهه مشکلات شنوایی فیشر دانش‌آموزان مشکوک به اختلال پردازش شنیداری مرکزی معلوم شده و با آزمون اعداد دایکوتیک و آزمون گفتار در نویز ارزیابی شدند. از بین آن‌ها 30 نفر دانش‌آموز نارساخوان که اختلال پردازش شنیداری مرکزی نیز داشتند انتخاب شده و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای همه آزمودنی‌ها پیش‌آزمون اجرا شد. ارزیابی روان‌خوانی و درک خواندن با استفاده از آزمون خواندن و نارساخوانی نما و آزمون غربالگری اختلال خواندن انجام شد. سنجش ادراک شنیداری به وسیله آزمون ادراک شنیداری برای افراد با آسیب شنوایی انجام گرفت. سپس برنامه جامع توان‌بخشی اختلال پردازش شنیداری مرکزی به مدت پنج هفته، هر هفته سه جلسه، جمعاً 15 جلسه 45 دقیقه‌ای برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از آن برای همه آزمودنی‌ها پس‌آزمون اجرا گردید. برای بررسی پایایی اثرات برنامه 5 هفته بعد تمام آزمون‌هایی که در پس‌آزمون انجام شده بودند، مجددا تکرار شدند. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر روی یک عامل انجام شد. نتایج نشان داد که برنامه جامع توان‌بخشی پردازش شنیداری مرکزی موجب بهبود معنادار پردازش شنیداری مرکزی، روان‌خوانی، درک خواندن و ادراک شنیداری در دانش‌آموزان نارساخوان شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت برنامه جامع توان‌بخشی پردازش شنیداری مرکزی می‌تواند به عنوان یک روش توان‌بخشی مؤثر در درمان اختلال پردازش شنیداری مرکزی مورد استفاده قرار بگیرد. واژگان کلیدی: پردازش شنیداری مرکزی – روان‌خوانی – درک خواندن – ادرک شنیداری
    Abstract
    Abstract The present study consists of two parts. The main goal of the first part was to develop a comprehensive program for rehabilitating the central auditory processing disorder, and the second part was done with the aim of investigating the effectiveness of that program on the reading fluency, rading comprehension and auditory perception in dyslexic students. In this regard, firstly the theoretical framework of the program was studied and then, the available resources, studies and programs were investigated with the aim of finding the effective educational factors and investigating the weaknesses and strengths of such factors. Afterwards, a sort of needs assessment was done using the ideas of the experts and the ones involving in process of rehabilitating dyslexia and central auditory processing disorder. According to the data gathered from the previous stages, a draft of the program was prepared and its face and content validity were confirmed. After testing the program and revisiting it, the final edition of the program was written. Following this step, a pilot version of the program was executed and it was reviewed, giving us a final draft. After preparing the final draft, a quasi-experimental study with pretest, posttest and follow-up pattern was designed. The study population consisted of the students of the second, the third and the fourth grades of elementary school, studying in Tehran’s learning disorder centers with the diagnosis of dyslexia. First, using Fisher’s auditory problems checklist, the individuals who had suspicious signs of central auditory processing disorder were excluded, being evaluated with the dichotic listening test and Speech-in-Noise test. Among them, 30 dyslexic students, who had central auditory processing disorder, were selected and randomly put into two control and experimental groups. All the subjects were involved in the pretest. Reading fluency and reading comprehension evaluation were done using the reading and dyslexia test, and also by means of screening dyslexia test. The auditory perception evaluation was conducted by auditory perception test for hearing impaired. Then, Comprehensive program for central auditory processing rehabilitation was enacted for five weeks- 3 sessions each week- which in sum lasted fifteen 45-minute sessions. Afterwards, all the subjects were included in the posttest. In order to verify the reliability of the impacts, the tests was repeated 5 weeks after posttest stage. The data analysis of the results was done using multivariate analysis of variance with repeated measures. The results showed that the comprehensive program for central auditory processing rehabilitation significantly enhanced the central auditory processing, reading fluency, reading comprehension and the auditory perception in the dyslexic students. Hence, we can conclude that the comprehensive program for central auditory processing Rehabilitation can be used as an effective rehabilitating method for curing the central auditory processing disorder. Key Words: Central auditory processing, Reading Fluency, Reading comprehension, Aauditory perception