عنوان پایاننامه
طراحی و تبیین الگوی اثر بخش انتقال یادگیری در سازمانها ( مورد : شرکت ملی گاز ایران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت آموزشی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75714;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2486;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 75714;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2486
- تاریخ دفاع
- ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
- دانشجو
- علیرضا یوزباشی
- استاد راهنما
- خدایار ابیلی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی اثربخش انتقال یادگیری در سازمانها(مورد: شرکت ملی گاز ایران) با روش آمیخته انجام شد. ابتدا در مرحله کیفی، با 16 نفر از متخصصان شرکت ملی گاز ایران و اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها، مصاحبههایی نیمهساختاریافته به عمل آمد. در مرحله کمی، روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه کارکنان شرکت ملی گاز ایران را دربر میگرفت که تعداد آنها برابر با 19160 نفر بود و از این میان 376 نفر با بهکارگیری فرمول نمونهگیری کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تحلیل دادههای کیفی از فن تحلیل موضوعی و جهت اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی از مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. برای گردآوری دادهها در مرحله کیفی از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. در مرحله کیفی، نتایج تحلیل موضوعی نشان داد که عوامل فردی موثر بر انتقال یادگیری شامل؛ انگیزش، نگرش، ادراک، خودکارآمدی، آمادگی یادگیرنده و خصیصههای فردی میشود. همچنین، یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی موثر بر انتقال یادگیری دربرگیرنده جو، فرهنگ، حمایت، پیامد، مدیریت عملکرد، عدالت سازمانی، خصیصههای مدیر مستقیم، مشارکت در تصمیمگیری، محیط یادگیرنده، فرصت کاربرد و تناسب شغل و شاغل است. نتایج حاصل از آزمون t تک نمونهای نشان داد که کارکنان شرکت ملی گاز ایران تمامی عوامل فردی انتقال یادگیری (بهجز خصیصه فردی) و عوامل سازمانی انتقال یادگیری (بهجز مدیریت عملکرد) را در حد بالاتر از متوسط ارزیابی نمودهاند. همچنین میزان انتقال یادگیری و مؤلفههای آن در حد پایینتر از متوسط ارزیابیشده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که همه متغیرهای مشاهدهپذیر و مکنون دارای بار عاملی بالاتر از 0/70 روی متغیر مکنون متناظر خود بوده و در سطح 0/01 مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج بخش ساختاری مدل نشان داد که عامل فردی میتوانند 0/608 از واریانس انتقال یادگیری و عامل سازمانی میتواند 0/599 از انتقال یادگیری را تبیین کنند. به علاوه، زمانی که عامل فردی و سازمانی بهطور همزمان بهعنوان پیشبین انتقال یادگیری در نظر گرفته شوند، این دو عامل بهطور مشترک میتوانند 0/622 واریانس انتقال یادگیری را پیشبینی نمایند. نتایج شاخص نیکویی برازش (GOF) نشان از عملکرد قوی الگوی پیشنهادی انتقال یادگیری داشت. انتقال یادگیری، عوامل فردی، عوامل سازمانی، شرکت ملی گاز ایران.
- Abstract
- This research has been done in order to design and explain effective model of learning transfer in organizations with the case study of National Iranian Gas Company (NIGC). In order to achieve this purpose, mixed method was used. In the qualitative stage, semi-structured interviews were conducted with 16 managers, deputies, and experts of NIGC as well as faculty members in this field. Statistical population was all of NIGC employees, 19160 people, and 376 of them were selected by using Cochran sampling formula as a sample. In order to analyze qualitative data, thematic approach was used, and structural equation modeling with partial least squares (PLS) approach was used to validate proposed model. Semi-structured interviews were used for data collection in qualitative part, and researcher-made questionnaire was used in the quantitative section. The results of one sample t-test showed that all individual and organizational factors were analyzed greatly by NIGC employees. The results of factor analysis indicated that all observable and latent variables had factor loadings of more than 0.70 on their corresponding latent variable and they were verified at the level of 0.01. In other words, all studied indicators provided appropriate factor structure for measuring studies aspects in the research model, and they all can be used as underlying factors of their related structures and predict them. In addition, the findings showed that learner’s preparedness is considered as the most important effective individual factor on transfer of learning, and application opportunity is counted as the most important effective organizational factor on it respectively and they have the most factor loadings on their corresponding latent variables. In the following, the results of structural part of the model indicated that individual factor can convey 0.608 of transfer of learning variance and organizational factor can convey 0.599 of it. Furthermore, when individual and organizational factors are considered simultaneously as a predictor of transfer of learning, these two factors can jointly predict 0.622 of transfer of learning variance. It means that all of the amounts are considerable. The goodness of fit (GOF) results indicated strong performance of proposed model of transfer of learning. Keywords: learning transfer, individual factors, organizational factors, National Iranian Gas Company (NIGC)