طراحی تبیین مدل برند کارفرما در مراکز آموزش عالی دولتی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت-مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79922;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79922
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
- دانشجو
- جواد فقیهی پور
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- در این پژوهش در گام اول سعی گردید تا با توسعه مدل برندینگ کارفرما در حوزه دانشگاههای دولتی، به کمیّت و کیفیت جذب و نگهداشت اساتید دانشگاه پرداخته شود. جهت توسعه مدل برندینگ کارفرما، به طور متوالی از دو رویکرد کمّی (تحلیل محتوای کمّی و روش دلفی یا مصاحبه با خبرگان و متخصصان) استفاده شد. با توجه به تحلیل دادهها در بخش تحلیل محتوای کمّی ادبیات مربوط به مقوله برندینگ کارفرما، مدل نظری پژوهش مشتمل بر پنج متغیر جبران خدمت و مزایا؛ محیط و شرایط کاری؛ تعادل کار و زندگی؛ فرهنگ سازمانی و شهرت سازمانی ارایه گردید. همچنین تحلیل دادهها در بخش روش دلفی نشان داد که متغیر محیط و شرایط کاری دارای بیشترین اهمیت و متغیر جبران خدمت مزایا دارای کمترین اهمیت در بین اساتید دانشگاه میباشند. در نهایت نیز مدل مفهومی پژوهش یا مدل توسعه یافته برندینگ کارفرما در دانشگاههای دولتی ایران ارایه گردید. در گام دوم پژوهش، به بررسی وضعیت برند کارفرما در دانشگاه تهران بر مبنای مدل توسعه یافته برندینگ کارفرما پرداخته شد. روش تحقیق از نوع کتابخانهای، همبستگی و با رویکردی کمّی (پیمایشی) صورت گرفت. جمعیت آماری، متشکل از اساتید هئیت علمی و دانشجویان دوره دکتری مستعد جذب بودند که جهت تحلیل دادهها تعداد 289 پرسشنامه مورد بهرهبرداری قرار گرفت. تحلیلها نشان داد که میزان تحقق برند کارفرما در دانشگاه تهران تقریباً 72 درصد میباشد و ترتیب اولویت ابعاد آن عبارتند از: فرهنگ سازمانی؛ جبران خدمت و مزایا؛ محیط و شرایط کاری؛ شهرت سازمانی؛ تعادل کار و زندگی. در انتهای پژوهش نیز بر اساس تحلیل وضعیت موجود و مطلوب برند کارفرما، پیشنهاداتی در راستای تقویت برند کارفرمای دانشگاه تهران ارایه گردید.
- Abstract
- In this study, the first step was to try to develop a model employer branding in the field of public universities, the quality and quantity attract and retain faculty to be addressed. To develop a model employer branding, in succession from two quantitative approach (quantitative content analysis) and qualitative (Delphi or interviews with experts and specialists) were used. According to data in the literature on the subject of quantitative content analysis of employer branding, research theoretical model includes five variable compensation and benefits, working conditions, work-life balance, organizational culture and organizational reputation was. The Delphi method of data analysis showed that working conditions are the most important and least important variable compensation benefits are in university. Finally, a conceptual model developed research or model employer branding Iran was presented at public universities. In the second step, to check the status of employer brand at Tehran University on employer branding model was developed. The research method library, solidarity and quantitative research (survey) was performed. The statistical population consisted of faculty members and graduate students who are able to attract 289 questionnaire was used for data analysis. Data analysis showed that almost 72 percent of Tehran University is the fulfillment of employer brand in order of priority and its dimensions are: corporate culture, compensation and benefits, working conditions, corporate reputation, and work-life balance. At the end of the study, based on analysis of current and desired status of employer brand, Tehran University was presented proposals to strengthen the employer brand. Key words : Employer brand, environmental and working conditions, corporate reputation, work-life balance; Tehran University.