طراحی برنامه عصبی - شناختی رایانه محور جهت تدوین و پیاده سازی سامانه هوشمند حمایتگر تصمیم بالینی با هدف شناسایی کودکان پیش دبستانی مستعد اختلال خواندن (دیسلکسیا)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72797;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2409;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 72797;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2409
- تاریخ دفاع
- ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مونا دلاوریان
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز
- چکیده
- چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین و پیادهسازی یک سیستم هوشمند حمایتگر تصمیم بالینی جهت شناسایی کودکان پیشدبستانی مستعد دیسلکسیا، بواسط? طراحی یک برنام? کامپیوتری عصبی-شناختی، میباشد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع مطالعات تحقیق و توسعهای و از نظر شیو? جمعآوری داده، توصیفی، پیمایشی از نوع ارزیابی و تشخیص میباشد. اولین مرحل? پژوهش، طراحی برنام? عصبی-شناختی مبتنی بر کامپیوتر بود. این برنامه با تاکید بر آسیبهای عصبی-شناختی ناشی از تفاوت در مدارهای نورونی و شبک? عصبی در افراد مبتلا و با لحاظ کردن مولفههای نظری? پردازش اطلاعات و کارکردهای اجرایی طراحی گردید. پس از محاسب? اعتبار و روایی، برنامه توسط 483 کودک پیشدبستانی منتخب به روش تصادفی چند مرحلهای خوشهای اجرا گردید. وعملکرد آنها به مدت دو سال، تا زمان تشخیص قطعی، ذخیره شد و پس از دو سال جهت طراحی سامانه مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: متعاقب بررسی جامع صورت گرفته برنام? رایانهای عصبی-شناختی ، با اعتبار و روایی بالا، جهت طراحی سامانه طراحی شد. نتیجهگیری: با توجه به اعتبار و روایی بالای برنام? عصبی-شناختی و کارایی بالای سامانه حمایتگر طراحی شده، میتوان با اطمینان بالا، از این سامان? هوشمند جهت تشخیص زودهنگام کودکان مستعد دیسلکسیا، پیش از ورود به دبستان، استفاده نمود.
- Abstract
- Abstract Purpose: The aim of this research is development and implementation of an intelligent system, through a designed computerized neuro-cognitive program, in order to identify preschoolers at risk for dyslexia. Method: This research is a type of “research and development”, in terms of its goal, and it is a kind of descriptive research, assessment and diagnostic, in terms of its data collection method. As the first phase of the research, a computerized neuro-cognitive program was designed with focuse on dyslexics’ neuro-cognitive impairments due to some neural networks and circuits’ dysfunctions and alterations, and the components of information processing theory and executive functions. The program was implemented on 483 preschoolers, who were selected with cluster random sampling method, after calculating the validity and reliability, and their cognitive functions’ results were saved for two years, till the definite diagnosis of each subject was determined. Then, these data were applied in designing a suitable system. Results: The neuro-cognitive program was designed with high efficacy, in order to design a system. Conclusion: According to the high validity and reliability of the neuro-cognitive program and the high accuracy and the designed system, the mentioned system could be used in early detection of at risk preschoolers, before entering to elementary school. Keywords: Neuro-Cognitive Program, Intelligent System, Children at Risk for Dyslexia, Accuracy, Efficacy