عنوان پایاننامه
تحلیل فقهی نکاح مسیار
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1830ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44737
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۸۸
- دانشجو
- هادی نیازی
- استاد راهنما
- جلیل امیدی
- چکیده
- چکیده نکاح مسیار عقد شرعی است، که با جاری کردن صیغهی ایجاب و قبول توسط ولی و زوج یا وکیل آنها در حضور شهود جامع شرایط بر مهر معینی، موجب حلیت استمتاع زوجین میشود. با این تفاوت که زوجه با رضایت خود از بعضی یا تمام حقوق مانند نفقه، مسکن و مبیت گذشت میکند. نکاح مسیار مانند نکاح متداول فقهی محدود به زمان نیست و همچون نکاح صحیح شرعی با طلاق و خلع و فسخ منحل میشود و گذشت زمان تأثیری در انحلال آن ندارد. به طور کلی تمامی شروط و ارکان لازم در نکاح صحیح شرعی در نکاح مسیار هم وجود دارد و همه آثار شرعی مترتب بر نکاح مرسوم در منابع شرعی بر نکاح مسیار هم مترتب است. تفاوتی که میان نکاح متداول فقهی و نکاح مسیار وجود دارد این است که در نکاح مسیار، زوجه از تمامی یا جزئی از حقوق ناشی از عقد نکاح و غالباً ارتباط میان زوجین در طول روز صورت میگیرد. نکاح مسیار با نکاحهای خلافی چون نکاح متعه و تحلیل و نکاح به قصد طلاق، تفاوتهای فراوانی دارد. مثلاً نکاح مسیار تمام ارکان و شروط صحت عقد نکاح را داراست در حالی که نکاحهای خلافی فاقد شروط صحت و ارکان عقد هستند. شروط ضمن عقد نکاح مسیار با مقتضای ذات نکاح، یعنی دوام نکاح و حلیت استمتاع، مخالفت ندارد، امّا شروط ضمن عقد نکاحهای خلافی با مقتضای ذات و اثر عقد مخالف است. فقها در مورد حکم فقهی نکاح مسیار سه نظر متفاوت دارند؛ الف) جمهور فقهای متقدمین و معاصر بر صحت عقد نکاح مسیار اتفاق نظر دارند و استدلال نمودهاند که نکاح مسیار تمامی ارکان و شروط صحت عقد نکاح را داراست و اصل در عقود صحت است؛ مگر این که با نصوص در تضاد باشد. ب) مالکیه از متقدمین و عدهای از فقهای معاصر شروط ضمن عقد را مخالف و مناقض مقاصد عقد نکاح میدانند. به همین جهت قایل به بطلان عقد نکاح مسیار هستند. ج) عدّهای از فقهای معاصر با توجه با این که بر صحت یا بطلان آن دلایل موثقی نداشتهاند و حکم فقهی مسیار برای آنها مشتبه بوده، قایل به توقف شدهاند. با توجه به این که شروط اسقاط نفقه و مبیت و مسکن مخالف مقتضای اطلاق عقد هستند و ذات عقد را نفی نمیکنند، صحت عقد نکاح مسیار راجح به نظر میرسد. اما در صحت اسقاط این حقوق اختلاف نظر وجود دارد؛ فقها بر صحت اسقاط حق مبیت اتفاق نظر دارند، زیرا مبیت حق مرد نیز هست و هم چنین سبب وجوب آن عقد است که محقق شده است اما در مورد صحت اسقاط انواع نفقه اختلاف است؛ جمهور فقها اسقاط آن را جایز نمیدانند زیرا هنوز واجب نشده است و اسقاط «مالم یجب» جایز نیست؛ لکن عدهای از فقها از جمله : اوزاعی، امام احمد و طاوس به پیروی از عدهای از صحابه قایل به جواز اسقاط شدهاند. با استناد به کتاب و سنت و قاعده صحت اسقاط حق پس از وجوب آن و یا پس از وجوب سبب وجوب آن و نمونههای موجود میان سلف امت، جواز اسقاط آن راجح به نظر میرسد.
- Abstract
- Summary Mesyarmatrimony is a legal espousing. Which being lawful with saying & accepting by guardian. Spouse or deputy at attendance of witnesses on specific dowry. At this kind of wedlock. Lady can remise some or all of her right like alimony and settlement. This matrimony is not time –limited amg will be disbanded by divorce, deposition and revocation just like legal wedlocks and the lapse has no influences on it. Totally all of provisions ang principles are common between legal & mesyar matrimony therefore their validatory and commitments are the same. The difference of them is, that the lady imparts all or apart of her right and their cohabitions occurs during the day. Mesyar matrimony have aplenty of difference with mata'ae and espouse for for divorcing wedlocks for instance, mesyar has all of legal wedlock features otherwise the others have some of or apart of legal provisions. Jurisconsults have three opinios about mesyar dictum . a) contemporary and current high brows agree with it's accuracy. b) malekeye and some of the contemporaries know it's principles are agains of legal wedlock, so have tendency to it's revocations. c) some of them cease it. As alimony settlement and other provisions don’t nope the wedlock ang matrimony contains all provisions and principles, then wedlock accuracy seems preferable. But there are different ideas on it's right depositions jurisconsults agree on legal right and don't on the other alimony revocations . some of them don't know deposition allowable, because of having no alimony right. But some of them, like : awzwiee, emam Ahmad and tawos recognize deposition requirable and according to scripture (Quran), tradition (sonnat) and regulation, revocation seems preferable. Key words : Mesyar matrimony, alimony, lodge, right revocation, mata,ae/concubine, wedlock provisions, essence appropriate, senses, espouse or wedlock.