عنوان پایاننامه
تدوین برنامه آموزش مهارت های پیش کلامی و بررسی اثر بخشی آن بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان خود مانده
- رشته تحصیلی
- روانشناسی تربیتی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2380;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71390
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۴
- دانشجو
- محمد پارسا عزیزی
- استاد راهنما
- غلامعلی افروز, سعید حسن زاده
- چکیده
- چکیده: زمینه و هدف: نقص در مهارتهای اجتماعی، نقص در گفتار، ناتوانی در برقراری ارتباطات و به دنبال آن ناتوانی در ایجاد، حفظ و توسعه روابط و تعامل اجتماعی و ارتباطی، از علائم آشکار کودکان خودمانده گزارش شده است و در ارزیابی¬های تشخیصی براین ویژگی¬ها بسیار تاکید می¬شود. توانایی زبان گفتاری یکی از پیش¬بینی کننده¬های قوی مهارتهای اجتماعی است. این پژوهش با هدف طراحی برنامه آموزش مهارتهای پیش کلامی به منظور بهبود و افزایش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان خودمانده عملکرد بالا انجام شده است. روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان با اختلال خودمانده مدارس و مراکز ¬ویژه کودکان خودمانده شهر تهران در سال 94-95 بود. شرکت کنندگان در این تحقیق، بعد از غربالگری اولیه با استفاده از مقیاس گیلیام به منظور تشخیص اختلال خودمانده، جهت تعیین سطح عملکرد، در آزمون رتبه بندی گرایسون نیز شرکت کردند بعد از کسب نمره عملکرد بالا به عنوان جامعه آماری، تعیین شدند. تعداد 20 کودک پسر خودمانده با عملکرد بالا، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند و از بین آنها، تعداد 10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر دیگر در گروه کنترل، به طور تصادفی جایگزین شدند. دو نفر از گروه آزمایش در جریان آموزش برنامه تحقیق را ترک کردند و تعداد نمونه ها به 16 نفر کاهش یافت. برنامه مداخله، یعنی آموزش مهارت پیش کلامی، در 20 جلسه آموزش متوالی، در مرکز اتیسم دوم آوریل تهران، برای گروه آزمایش و خانواده های آنها با استفاده از نمایش ویدئویی، نقش بازی و داستان گویی آموزش داده شد. از نیمرخ مهارتهای اجتماعی، آزمون نیمرخ رشد زبان(Told) و آزمون محقق ساخته مهارتهای پیش کلامی و برای ارزیابی مهارت¬های اجتماعی و ارتباطی استفاده شد. یافته¬ها: اطلاعات حاصل از اجرای برنامه آموزشی، توسط آزمون¬های پیشرفته آماری، تحلیل واریانس و و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند و نتایج نهایی نشان داد که همه فرضیه¬های این پژوهش، در سطح الفای 005/0 یا ( 5% p<) معنی دار شدند. نتیجه¬گیری: یافته¬های حاصل نشان دادند که برنامه آموزش مهارتهای پیش کلامی، موجب بهبود و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی و ارتباطی گروه آزمایش شد. اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل که هیچ مداخله ای را دریافت نکرده بودند، ایجاد نشد. در مجموع یافته¬های حاصل نشان داد که برنامه آموزش مهارتهای پیش کلامی، می¬تواند به صورت برنامه مداخله ای موثر برای بهبود و افزایش توانایی های ارتباطی و اجتماعی کودکان خودمانده عملکرد بالا، به کار برده شود. کلید واژه ها: پیش کلامی، مهارت های اجتماعی و ارتباطی، کودکان خودمانده عملکرد بالا
- Abstract
- Abstract Background: social and communication impairment and interaction problems are obvious characteristics of children with autism disorder. All of children with autism seriously have delayed in language developing. Researches have reported language problems are long life problem for more than 50 present of autistic children. This present research targets, were developing of preverbal skills training program, and study of its effectiveness on social and communication skills of high- functional autistic children. Materials and Method: this research was full experimental research in which students who got higher scores in autism high functional scale were selected as a sample by available sample method from all students with autism disorders in Tehran autism schools and centers. From all of high- functional autistic children, 16 boys; 8 in experimental and 8 in control grope randomly were selected as statistic sample. Preverbal skills training program were taught in 20 sessions in April2 autism center. Social skills profile (SSP) and Teaching of language developing (TOLD) tests have been used for the assessment of social and communication skills. The validity of these scales confirmed by specialists and there reliability were reported 0/94 for SSP and 0/96 for TOLD. Results: Data were analyzed by advanced statistical method like repeated measures and MANCOVA. The results have shown that all hypothesis of this research significantly were accepted P>50/0. Conclusion: The results have shown that preverbal skills training program, led to Modify and increasing the social and communication skills of HFA children in experimental grope. Keywords: preverbal skills, social, communication, high functional autism.