عنوان پایاننامه
طراحی مدل توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط مورد مطالعه: صنایع غذایی و آشامیدنی استان تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79020;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79020
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
- دانشجو
- مرتضی انوشه
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- با توجه به نقش مهم صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی کشورها، هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل فرایند توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط کشور در بخش صنایع غذایی و آشامیدنی است. جهت طراحی مدل مذکور از روش شناسی «نظریه برخاسته از داده ها» استفاده شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری نظری و انجام 14 مصاحبه نیمه ساختاریافته با متولیان توسعه صنایع کوچک و متوسط در کشور و 6 نفر از مدیران و مالکان واحدهای صنعتی و همچنین مطالعه اسناد سازمانی منابع اطلاعاتی مورد نیاز جمع آوری شد. سپس با انجام کدگذاری باز، محوری و گزینشی مدل توسعه بازار تدوین گردید. بنا بر نتایج تحقیق، حمایت از توسعه بازار این صنایع طیف وسیعی از اقدامات را شامل می شود که طی مراحل چهارگانه ظرفیت سازی، اقدامات اصلی، اقدامات مکمل و اقدامات نظارتی انجام میشود. بستر فرهنگی اجتماعی، سیاسی قانونی، نهادی و دولت همچنین زنجیره ارزش، ساختار و جهت گیری صنعت نیز بر مراحل چهارگانه فوق تأثیرگذارند. مهم ترین منافع توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط کاهش هزینههای بازاریابی و ارتقاء توان رقابتی واحدهای صنعتی در سطح خرد و افزایش سهم آنان در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده در سطح کلان است. بنا بر نتایج پژوهش، مدیران/مالکان واحدهای صنعتی با مشارکت در این طرح میتوانند از آن بهعنوان ابزار توسعه بازار و کسب و کار استفاده نمایند.
- Abstract
- Given the significant role of small and medium industries in the countries’ economic development, this research is to design a model of market development for small and medium industries in the food and drink industries. "Grounded Theory" is applied for designing the model. For that reason, required data were collected through theoretical semi conducted sampling by interviewing 14 Governmental bodies of small and medium industries and 6 SME’s studying organizational documents. Based upon the results, supporting the market development of said industries covers a wide range of activities through four stages: Capacity Building, Main Activities, Complementary Activities and Monitoring Activities on which cultural, political, institutional and governmental affairs in line with value chain, the structure and approach that the industry applies play a part. Reducing marketing costs, increasing the competitiveness of SMEs and consequently their share in GDP and added value are among the most significant outcomes of the project. Getting involved in the project, industry owners will be able to use the outcome in their business development procedure. Key terms:, Small and medium industries, Small and medium industries market development , food and drink industries, Iran Designing Market Development Model for Small and Medium Industries in Food and Drink Industry