عنوان پایاننامه
ارائه مدل انصاف اداراک شده مشتری از قیمت گذاری پویا مورد مطالعه مجموعه هتلهای پارسیان
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی - مدیریت بازاریابی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76607;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 76607
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهدی سمیع زاده
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- در پژوهش حاضر که با هدف شناسایی عوامل موثر بر انصاف ادراکشده در استراتژی قیمتگذاری پویا انجام شد در مرحله اول تعداد 21 مقاله با رویکرد فراتحلیل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج فراتحلیل نشان داد که از مجموع 26 متغیر شناسایی شده در مطالعات منتخب، اندازه اثر دو متغیر «برند» و «نوع کاربرد» غیرمعنادار و دو متغیر «جنسیت» و «قدرت کنترل درونی» دارای بیشترین تأثیر بر انصاف ادراکشده در قیمتگذاری پویا میباشند. در ادامه دو مطالعه میدانی به منظور بررسی اعتبار نتایج مرحله فراتحلیل طراحی و اجرا شد. در مطالعه میدانی اول، پرسشنامهای به صورت سناریوی بازی نقش برای پنج سبک مختلف قیمتگذاری پویا ساخته و در بین 227 نفر از مشتریان بخش هتلداری توزیع شد. نتایج این مطالعه نشان داد که از بین سبکهای مختلف اجرایی در استراتژی قیمتگذاری پویا در بخش هتلداری، تنها سبک قیمتگذاری بر اساس تقاضای هفتگی منصفانه تلقی نمیشود. همچنین متغیرهای جنسیت، سن، آشنایی با استراتژی قیمتگذاری پویا، درآمد و قومیت تأثیری بر انصاف ادراکشده مشتریان در هیچ کدام از سبکهای قیمتگذاری پویا در بخش هتلداری ندارند و دو متغیر تحصیلات و تجربه مصرفی بر انصاف ادراکشده مشتریان، تنها در برخی از سبکها تأثیرگذار میباشند. در مطالعه میدانی دوم، یک پرسشنامه طرح عاملی 2×2×2 در قالب سناریوهای بازی نقش در بین 280 نفر از مشتریان بخش هتلداری توزیع گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که سبک قیمتگذاری بر اساس تقاضای هفتگی منصفانه تلقی نمیشود. همچنین اثر متغیرهای ساختار بیان قیمت، تجربه مصرفی و سن بر انصاف ادراکشده مشتریان معنادار میباشد اما اثر متغیرهای ارائه اطلاعات، پیامد و فایده، جنسیت، آشنایی با استراتژی قیمتگذاری پویا، تحصیلات، درآمد و قومیت غیرمعنادار است. نتایج بررسی مدل تئوریک حاصل از روابط میان متغیرهای تحقیق نیز نشان داد که انصاف ادراک شده از قیمتگذاری پویا بر رضایت مشتری و رضایت مشتری بر قصد خرید مجدد و تبلیغ و توصیه کلامی مثبت وی تأثیرگذار است.
- Abstract
- The main goal of this research is identifying the affecting factors of fairness perception in dynamic pricing strategy. In the first step we investigate the 21 article with meta-analysis and at the end of this step a total of 26 variables identified in the studies. Combination of variables effect size in CMA Software showed that the effect of "Brand" and "Type of Use" insignificant. Results also showed that "gender" and "internal control" has the greatest impact on the perceived fairness. In the following two study was conducted to verify the validity of the results of the meta-analysis. In the first study, We developed scenarios for five demand-based pricing mechanisms (rate fences) and distributed 227 questionnaire among potential customers of hotels. The results of the first study showed that weekly-weekend demand-based pricing mechanism not percieved fair,and, gender, age, familiarity with dynamic pricing, income and ethnicity have not significant effect on customer perception of fairness in any rate fences. Only two variables, education and customer experience, have significant effect on customer perception of fairness in some rate fences. A 2 (comparison outcome: better or worse price) × 2 (framing: positive or negative) × 2 (information availability: absent or present) factorial, between-subject design using the scenario method was used for second study. The survey was distributed among 280 potential Customers of Hotels. The results of second study showed that pricing based on weekly-weekend demand does not percieved fair, and further, framing, costomer experience and age have significant effect on perceived fairness; but the effect of providing information, comparison outcome, gender, familiarity, education, income and ethnicity effect on perceived fairness not significant. The results of theoretical model of relations between variables showed that perceived fairness of dynamic pricing has significant effect on customer satisfaction and customer satisfaction related with repurchase intention and positive word of mouth. Key Words: Dynamic Pricing, Fairness, Meta-analysis, Hotel